سفت کردن پدال بر روی قامه دوچرخه

آموزش تعمیر، سرویس و تعویض پدال دوچرخه

در این راهنمای مرحله به مرحله از مجموعه مطالب تعمیر دوچرخه چرخ گر با هم به بررسی روش های باز و بسته کردن و تعمیر و تعویض پدال دوچرخه و تعویض رکاب دوچرخه می پردازیم.

دانستن نحوه باز و بسته کردن و تعمیر پدال و رکاب دوچرخه یکی از مهارت های کلیدی یک دوچرخه سوار است. بخصوص اگر شما تصمیم دارید که به صورت کلیپلس دوچرخه سواری کنید یا اینکه در حال مونتاژ دوچرخه خود هستید.
در این آموزش مرحله به مرحله ما به شما آموزش می دهیم که برای این کار به چه ابزار هایی نیاز دارید، چطور پدال چپ و راست را از هم تشخیص بدهید، پدال های قدیمی را چطور باز کنید و پدال های جدید را چطور نصب کنید. اگر به دنبال خرید پدال های جدید برای دوچرخه خودتان هستید به مطالب مربوط به خرید پدال ها و بررسی انواع پدال دوچرخه مراجعه کنید.

ابزار های مورد نیاز برای تعویض پدال دوچرخه

اکثر دوچرخه ها با آچار ۱۵ یا آچار آلن ۸ باز می شوند. شما به عنوان یک دوچرخه سوار آماده باید ابزار های تعمیر دوچرخه در محل را داشته باشید. اگر پدال دوچرخه شما بین قامه و قطعه متحرک پدال دو صفحه موازی با هم دارد، برای تعویض پدال دوچرخه نیاز به یک آچار ۱۵ خواهید داشت. معمولا آچار های ۱۵ جواب کار شما را می دهند. مگر اینکه آچای که استفاده می کنید خیلی پهن باشد و از درز بین پدال دوچرخه و قامه داخل نرود.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

آچار شماره ۱۵
می توانید این آچار را از فروشگاه های مختلف لوازم دوچرخه و ابزار فروشی ها تهیه کنید
آچار آلن ۸
این آچار را می توانید از فروگاه های لوازم دوچرخه و ابزار فروی ها تهیه نمایید.
قبل
بعدی
برخی از پدال ها مثل پدال های شیمانو مهره های بزرگتری کنار قطعه متحرک دارند که برای سرویس و تعمیر پدال مورد استفاده قرار می گیرند. دقت داشته باشید که نباید این مهره را با مهره ای که پدال را از قامه جدا می کند اشتباه بگیرید. همچنین برخی از دوچرخه های خیلی قدیمی هم ممکن است نمره آچار بزرگتر یا کوچکتری داشتته باشند. اما احتمال اینکه با چنین موضوعی برخورد کنید خیلی کم است.
مهره گمراه کننده در تعمیر رکاب دوچرخه
مهره ای که دربرخی از پدال ها برای سرویس در نظر گرفته شده است و ممکناست موجب گمراهی شما هنگام باز کردن پدال شود.

اگر پدال مهره مناسب آچار ۱۵ نداشت چه کنم؟

اگر دوچرخه شما مهره برای استفاده از آچار ۱۵ ندارد پس باید به دنبال یک قسمت آلن خور بگردید. این قسمت باید پشت قامه باشد. تعداد بسیار کمی از دوچرخه ها هم از پیچ های آلنی با نمره ۶ استفاده می کنند که واقعا تعدادشان کم است. برای باز کردن این پیچ ها بهتر است از آلن های بلند استفاده کنید. برخی از آلن ها که حالت T دارند برای این کار خیل مناسب هستند.

پیچ آلن خور برای تعویض پدال دوچرخه
نکته دیگری که لازم است به آن توجه کنید این است که همیشه پدال یا رکاب دوچرخه شما از نزدیکی قامه باید باز شود. پس با پیچ هایی که در انتهای پدال و با فاصله از تنه دوچرخه قرار دارند گمراه نشوید! آنها را برای سرویس پدال و برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل بلبرینک نصب کرده اند.
پیچ گردگیر پدال

آیا پدال راست و چپ دارد؟

شاید در نگاه اول به نظر برسد که پدال راست و چپ دوچرخه نباید تفاوتی با هم داشته باشند. اما حقیقت این است که این دو با هم متفاوت هستند و هنگام تعویض پدال دوچرخه باید به این نکته توجه نمایید. پیش از اینکه جلو تر برویم بیایید این موضوع را حل کنیم. سمت راست و جپ دوچرخه کجاست؟

  • سمت راست دوچرخه قسمتی است که زنجیر و سیستم دنده بر روی آن سوار شده است.
  • سمت چپ دوچرخه قسمتی از دوچرخه است که بر روی آن سیستم دنده نصب نشده است.

بستن پدال سمت راست دوچرخه

راهنمای نصب پدال سمت راست دوچرخه
پدال های سمت راست عموما مثل همه پیچ ها بسته می شوند. یعنی با چرخاندن به جهت عقربه ساعت سفت می شود و با چرخاندن در جهت خلاف عقربه ساعت باز می شود.

بستن پدال سمت چپ دوچرخه

راهنمای نصب پدال سمت چپ دوچرخه
برخلاف پدال سمت راست دوچرخه، برای تعویض پدال دوچرخه در قسمت چپ دوچرخه باید آن را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شود. و در نتیجه برای بستن پدال سمت چپ دوچرخه هم باید آن را در جهت ساعتگرد بچرخانید. پس این نکته را در نظر داشته باشید که پدال های سمت راست و و چپ دوچرخه به صورت برعکس باز و بسته می شوند. این موضوع برای بسیاری از مشتریان تعمیر دوچرخه ما یکی از مسائلی است که در آن کمی گیج می شوند.

پدال راست و چپ دوچرخه را از کجا تشخیص دهیم؟

پدال سمت چپ - چرخ گر
خوشبختانه قریب به اتفاق تولید کنندگان پدال، جهت بسته شدن محصولشان را با علامتی که بر روی بدنه حک شده است مشخص کرده اند. و با کمی دقتی می توانید تشخیص دهید که این پدال برای سمت راست دوچرخه است یا سمت چپ. اگر هم حتی کاملا دقیق این موضوع نوشته نشده باشد. به صورت خلاصه با علامت R پدال راست و با علامت L برای پدال سمت چپ مشخص شده اند. برخی از پدال ها هم ممکن است بر روی قسمت محوری این عبارت را نوشته باشند. مانند تصویر زیر

مراحل باز کردن پدال دوچرخه

مرحله اول: باز کردن پدال سمت راست دوچرخه

باز کردن پدال دوچرخه با آچار
باز کردن پدال دوچرخه با آچار
هنگامی که سمت راست دوچرخه هستید حالت پدال را به صورت ساعت ۳ تغییر دهید. یا به عبارت دیگه پدال ها را طوری بچرخانید که پدا سمت راست به سمت چرخ جلو باشد. اگر مهره پدال شما آچار خور است و اندازه اش ۱۵ است، آن را به گونه ای به مهره متصل کنید که خود بدنه آچار به سمت عقب دوچرخه باشد.

اگر پدال شما با پبچ آلنی به قامه متصل شده است،قسمت کوتاه آلن را در قسمت پشتی قامه قرار دهید و قسمت طولانی آلن به سمت قسمت عقبی دوچرخه باشد. مانند تصویری که در زیر مشاهده می کنید

باز کردن پدال دوچرخه با آلن
باز کردن پدال دوچرخه با آلن

در حالی که ابزار در محل خود چفت شده است، قامه طرف دیگر دوچرخه را محکم نگه دارید و ابزار را بچرخانید تا پدال باز شود. پس از آن می توانید این کار را با دست انجام دهید تا پدال کامل باز شود.
اما اگر پدال موقع نصب روغنکاری نشده باشد و یا به دلیل سرویس نامنظم مدت زیادی باز نشده باشند، شاید نیاز به قدرت بالایی برای باز کردن پدال نیاز باشد.
اگر نتوانستید با دست پیچ را شل کنید، قدرت اهرم خود را با استفاده از یک لوله قدیمی افزایش دهید.

اگر با این شرایط نتوانستید پدال را شل کنید، می توانید دوچرخه را روی زمین بخوابانید و فشار بیشتری بیاورید یا اینکه با استفاده از فار پا تلاش کنید که مهره را باز کنید. اما در همه این حالات اطمینان پیدا کنید که ابزار به خوبی با مهره چفت شده است. ما پیشنهاد می کنید هنگام انجام این کاز یک حوله قدیمی یا یک مجله بدون استفاده را برای محافظت از دوچرخه و زمین زیر دوچرخه قرار دهید.

مرحله دوم: باز کردن پدال سمت چپ دوچرخه

باز کردن پدال سمت چپ دوچرخه
مراحل باز کردن پدال سمت چپ همانند سمت راست است با این تفاوت که این بار باید پدال را انقدر بچرخانید تا پدال سمت چپ دوچرخه ساعت ۹ را نشان دهد. حالا می توانید به همان ترتیبی که پدال سمت راست را باز کردید این پدال را نیز باز کنید. مراقب باشید که ابزار و دوچرخه آسیب نبیند و اگر به هر دلیلی نتوانستید این کار را خودتان انجام دهید حتما از تعمیرکار متخصص در این زمینه راهنمایی بخواهید.

تعویض پدال دوچرخه

مرحله اول:نصب پدال سمت راست

تمیز کردن پدال پیش از نصب
اگر پدال کارکرده ای دارید یا دوچرخه شما کار کرده است، با دقت رزوه های پدال و قامه را تمیز کنید.خاک و زنگ زدگی د این قسمت ها می تواند به پدال شما آسیب بزند. و باز کردن آن را در طولانی مدت دشوار کند.
در حالی که رزوه ها و داخل قامه تمیز شده است یک لایه روغن گریس یا ضد سایش به رزوه ها بزنید. به یاد داشته باشید که انجام این کار بسیار حیاتی است. انجام ندادن این کار می تواند باعث شود که پدال شما به هیچ وجه باز نشود و مجبور به تعویض قامه شوید. به این موضوع هم توجه نمایید که روغن زنجیر و سایر روغن ها به اندازه گریس و روغن ضد سایش توانایی مقاومت در برابر این فشار را ندارند و در طولانی مدت قدرتشان را از دست می دهند.
سفت کردن پدال بر روی قامه دوچرخه
سفت کردن پدال بر روی قامه دوچرخه با استفاده از آلن
حالا نوبت نصب پدال است. پدال روغنکاری شده را در محور سوراخ قامه قرار دهید و به آرامی و با دقت در محل مناسب بپیچانید. به یاد داشته باشید که قامه سمت راست را باید در جهت عقربه ساعت بچرخانید. این کار را قدری ادامه دهید تا پیچ به اتها برسد. حالا با آچار یا آلن فشار اندکی وارد کنید تا پدال به قامه محکم شود. پدال ها نباید خیلی سفت شوند.

آیا پدال درست را نصب می کنید؟

دقت کنید که هنگام بستن پدال ها نباید از ابتدا هیچ فشار زیادی استفاده شود. در غیر این صورت اشتباهی در حال رخ دادن است. قبل از نصب پدال بر روی قامه دوباره بررسی کنید که پدال درست را در جهت درست نصب می کنید. پدال سمت چپ بر روی قامه سمت راست به راحتی نصب نمی شود و در صورتی که نصب شود رزوه های قامه را خراب می کند.

حتی برخی از مکانیسین های خبره در تعمیرات دوچرخه نیز ممکن است در این زمینه اشتباه کنند. پس عجله و شتاب را کنار بگذارید و با کمی دقت جلوی به وجود آمدن دردسر های بزرگتر را بگیرید.

مرحله دوم: نصب پدال سمت چپ

این مرحله نیز همانند مرحله قبلی باید با دقت انجام شود و در نظر داشته باشید که پدال سمت چپ به صورت خلاف عقربه های ساعت بسته می شود.
وقتی که پدال ها را نصب کردید، بلبرینگ های آن را هم روغنکاری کنید و در نظر داشته باشید که هر ۶ ماه باید پدال های دوچرخه شما به صورت منظم سرویس شوند و این موضوع موجب روانی چرخش پدال و سهولت در باز شدن آن در صورت نیاز می شود.

در صورتی که در هر یک از مراحل فوق دچار مشکل شدید یا سوالی برای شما پیش آمد می توانید با متخصصین ما در چرخ گر تماس بگیرید و یا در صورتی که در حال مونتاژ دوچرخه خود هستید از متخصصین بخش مونتاژ چرخ گر کمک بگیرید. در صورتی هم که تازه به جمع دوچرخه سواران پیوسته اید و نکاتی را که تازه کاران در این زمینه چندان از آن اطلاعی ندارند را جستجو می کنید ما در خدمت شما هستیم. مکانیسین های خبره دوچرخه در چرخ گر با سالها تجربه در این زمینه می توانند هم به صورت حضوری در محل شما و یا در محل تعمیرگاه چرخ گر به شما خدمترسانی کنند.

در کمتر از ۴۸ ساعت
دوچرخه شما را تعمیر می کنیم

تعمیر و مونتاژ تخصصی انواع دوچرخه های کورسی، کوهستان و جاده به صورت تضمینی انجام می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا