سرویس دوچرخه - چرخ گر

سرویس دوچرخه موضوع گسترده ای است. پس در این مقاله ما به نکات پایه ای سرویس دوچرخه می پردازیم موضوعاتی مانند چک کردن دوچرخه پیش از رانندگی، محکم کردن پیچ ها و تمیز کردن و روغنکاری قطعات اساسی.

در نظر داشته باشید که با توجه به مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید، سرویس دوچرخه توسط متخصص را امری بیهوده در نظر نگیرید. اگر به صورت مستمر از دوچرخه استفاده می کنید، بهتر است سالانه حداقل دو بار دوچرخه را برای سرویس پیش یک متخصص تعمیرات دوچرخه ببرید تا قطعاتی که دسترسی به آنان پیچیده است و یا تشخیص عملکرد صحیح آنها برای شما مشکل است را بررسی نمایند. قطعاتی همچون شانژمان، طوقه، توپی رکاب ها، سیم ها و مواردی از این دست نیاز به چکاپ و سرویس دوره ای توسط متخصص با تجربه دارند.

تعمیر دوچرخه - چرخ گر

با چرخ گر هر کجای شهر تهران که هستید دوچرخه شما تعمیر می شود

نگاه کردن با دقت، اولین مرحه سرویس دوچرخه

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات به دلیل شل شدن چک کردن و نگاه کردن به دوچرخه پیش از هر بار سوار شدن است. این کار به شما کمک می کند ایرادات کوچک را پیش از آنکه به مشکلات خطرناکی تبدیل شوند از بین ببرید. برای این کار نیاز به تجهیزات پیچیده ای ندارید! تنها با یک دسته از ابزار های دوچرخه سواری که شامل آلن و چند آچار است کار شما راه می افتد. اگر خودتان هم دست به آچار هستید و ابزار های ضروری سرویس دوچرخه را دارید می توانید هر چند وقت شل بودن یا نبودن پیچ ها را چک کنید.

سه پایه همیشگی سرویس دوچرخه: باد، ترمز، زنجیر

ابتدا از باد دوچرخه شروع کنید. داشتن میزان مناسب از باد در لاستیک های دوچرخه مانع از کمباد شدن و تخلیه باد چرخ ها می شود. کناره های تایر دوچرخه را با دست فشار دهید و از داشتن فشار مناسب در آنها اطمینان پیدا کنید. همزمان که دارید باد چرخ را چک می کنید از سلامت و محکم بودن اهرم های آزاد کن چرخ هم مطمئن شوید. پس در نظر داشته باشید که حتما پیش از شروع دوچرخه سواری، مطمئن شوید که کیت پنچر گیری و تلمبه همراه خودتان دارید.

بعد از چک کردن باد دوچرخه، نوبت به چک کردن ترمز ها می رسد. حتما آنها را به درستی چک کنید و مطمئن شوید که ترمز ها خوب و روان کارشان را انجام می دهند. اگر ترمز شما دیسکی است حتما لنت ها و ضخامت دیسک را چک کنید. اگر هم ترمز دوچرخه شما لقمه ای است می توانید با چک کردن میزانی که از لنت مانده و یا چک کردن فاصله لنت با طوقه هنگام چرخش دوچرخه یکسان بماند یا به قول متخصصین چرختان لنگی نداشته باشد.

حالا که از باد لاستیک ها و ترمز ها مطمئن شدید، نوبت به زنجیر می رسد. زنجیر به عنوان یکی از بخش های مهم پیش ران دوچرخه شما، باید سالم، تمیز و روغنکاری شود. هنگام بررسی سلامت زنجیر، از نحوه قرارگیری آن بر روی چرخ دنده ها اطمینان پیدا کنید. این موضوع باعث می شود در صورتی که ایرادی در این سیستم وجود داشته باشد، بتوانید قبل از بحرانی شدن آن، به یک متخصص تعمیرات دوچرخه مراجعه کنید.

سرویس دوچرخه - چرخ گر

سرویس و تمیز کاری چرخ دوچرخه – چرخ گر

سفت کردن مهره ها

دوچرخه ها با به هم وصل شدن چندین پیچ و مهره سر پا می مانند. بنابراین محکم نگهداشتن آنها اهمیت بالایی دارد. چون پیچ و مهره هایی که شل شده اند، اگرچه ممکن است کار کردن دوچرخه را مختل نکنند، اما باعث می شوند خودشان و قطعات متصل به آنها در حرکت آسیب های جدی ببینند. این آسیب دیدگی می تواند هرز شدن پیچ یا بریدن آنها باشد.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که سفت کردن بیش از حد پیج ها هم کار درستی نیست. حتما پیش از سفت کردن پیچ و مهره ها به دفترچه دوچرخه خود مراجعه کنید و از میزان استاندارد سفت کردن آنها اطلاع کسب کنید. سفت کردن بیش از حد پیچ و مهره های دوچرخه هنگام سرویس دوچرخه می تواند موجب هرز شدن پیچ های دوچرخه شود.

تمیز کردن و روغنکاری دوچرخه

بسته یه استفاده شما از دوچرخه، شما باید زمانبندی مشخصی برای سرویس کردن آن داشته باشید. این سرویس دوره ای می تواند هفتگی، ماهانه و یا در زمان های مشخص دیگری باشد. شاید شما زمان زیادی را برای دوچرخه سواری در مسیر های خیس و گلی صرف می کنید. یا اگر در مسیر های خاکی دوچرخه سواری می کنید و یا اگر چندان زیاد دوچرخه سوار نمی کنید، پس باید دوچرخه را زود به زود تمیز کاری کنید!

تمیز کردن قطعات و روغنکاری آنها به صورت مستمر، موجب افزایش بازدهی و روان بودن دوچرخه شما می شود. با روغنکاری قطعات متحرک می توانید جلوی آسیب دیدن آن ها به دلیل سایش را بگیرید. از دیگر مزیت های روغنکاری قطعات می توان جلوگیری روغن از ورود گرد و خاک به داخل قطعات را نیز نام برد.

اما در این مورد هم زیاده روی نکنید! روغنکاری بیش از حد هم می تواند پرفورمنس دوچرخه شما را تحت تاثیر قرار دهد. دلیل این موضوع این است که روغن اضافی در قطعات خود باعث جذب گرد و خاک می شود. به عنوان یک قانون کلی، روغن اضافی باید همیشه با دقت پیش از شروع کردن به راندن دوچرخه از روی قطعه پاک شود.

سرویس دوچرخه - چرخ گر

روغنکاری زنجیر دوچرخه- چرخ گر

وسایل اصلی برای تمیز کاری و روغنکاری دوچرخه

داشتن این لوازم ساده برای تمیز کردن و روغنکاری دوچرخه بسیار کمک کننده است.

  • دستمال تمیز
  • انواع برس ها
  • آب و صابون
  • ضد گریس
  • روغن زنجیر
  • استند تعمیر دوچرخه

با استفاده از این وسایل شما می توانید دوچرخه خود را به خوبی تمیز و روغنکاری کنید. اما بیشتر تجهیزات دوچرخه تنها با باز کردن و کشیدن یک دستمال ساده بر روی آنها پاک می شوند و آماده می شوند که بر روی دوچرخه قرار بگیرند و روغنکاری شوند. اما خودرو دوچرخه در بین وسایل دوچرخه بیش از همه به روغنکاری نیاز دارد

جمع بندی نکات پایه ای سرویس دوچرخه

در این مطلب تلاش کردیم نکات سرویس دوچرخه را به اطلاع شما برسانیم. ابتدا با هم بررسی کردیم که هر چند وقت باید دوچرخه را سرویس کنیم، سپس بخش های مهمی که باید در مرحله اول سرویس کنیم را بررسی کردیم و در نهایت به تمیز کردن و روغنکاری دوچرخه و تجهیزات مورد نیازش پرداختیم. برای اطلاع دقیق تر از اینکه در چه زمان هایی باید چه قسمتی از دوچرخه سرویس شود، می توانید به این مطلب در مورد زمانبندی سرویس دوچرخه از چرخ گر مراجعه کنید. از آنجا که سرویس کامل دوچرخه امری تخصصی است، شما می توانید با برقراری یک تماس، از کمک متخصصین چرخ گر در زمینه سرویس و نگهداری از دوچرخه بهره مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا