زمانبندی سرویس دوچرخه

حتما با خود در رابطه با زمانبندی سرویس دوچرخه فکر کرده اید. ما خودرو خود را پس از طی مسافت خاصی برای سرویس دوره ای به نمایندگی می بریم. زمانبندی سرویس دوچرخه به عواملی همچون مدت زمان راندن آن یا شرایط آب و هوایی آن بستگی دارد.دوچرخه هایی که برای آفرود یا زیر باران  مورد استفاده قرار می گیرند نیاز به مراقبت بیشتری دارند. این دوچرخه ها باید زمانبندی سرویس دوچرخه فشرده تری داشته باشند.

ما در این مطلب تلاش میکنیم مواردی را برای شما بیان کنیم که باعث شود دوچرخه شما در وضعیت بسیار مناسبی بماند. همچنین به شما یادآوری می کند که چه زمانی باید دوچرخه خود را برای سرویس های پیشرفته تر نزد مکانیک و تعمیرکار دوچرخه ببرید.

لوازم مورد نیاز

لوازمی که برای این کار نیاز دارید شامل موارد زیر هستند:

  • مجموعه آلن
  • آچار های ساز مختلف
  • روغن دوچرخه
  • گریس زدا
  • تلمبه

لوازم تعمیر دوچرخه- چرخ گر

همراه داشتن لوازم تعمیر دوچرخه از الزامات دوچرخه سواری است.

ما می توانیم مشابه تجهیزاتی که خودمان استفاده می کنیم را در اختیار شما بگذاریم تا بتوانید خودتان بر اساس زمانبندی سرویس دوچرخه تعمیرات مورد نیاز را انجام دهید. علاوه بر این موارد بهتر است که بورس و دستمال کثیف هم برای تمیز کردن قطعات کنار دست خود داشته باشید.

نکات مهم در سرویس دوچرخه

  • دوچرخه را زیر سقف نگهداری کنید.باران، خاک و گرد و غبار باعث استهلاک سریعتر قطعات دوچرخه می شوند. این موضوع هزینه نگهداری دوچرخه شما را افزایش می دهد.
  • دوچرخه هایی که زیر باران استفاده می شوند و یا در آفرود بوده اند زودتر مستهلک می شوند.این دوچرخه ها نیاز به سرویس سریع تری نسبت به سایر دوچرخه ها دارند.شاید شما هر روز از دوچرخه برای جابجایی استفاده می کنید. شاید مسافت های طولانی را با دوچرخه طی کنید. دوچرخه شما کمتر از دوچرخه ای که در شرایط سخت مورد استفاده قرار گرفته است نیاز به سرویس دارد. اما قطعا باید بیشتر از دوچرخه ای که گوشه خانه مانده است سرویس شود!
  • از هر روغنی برای روغنکاری دوچرخه تان استفاده نکنید. روغن مناسب دوچرخه را می توانید از ما و یا هر فروشنده لوازم دوچرخه ای خریداری کنید. استفاده از روغن دوچرخه نامناسب سبب ایجاد اصطکاک میان قطعات می شود.با استفاده از این روغن ها عمر مفید دوچرخه شما را کاهش پیدا می کند.
  • اگر با دوچرخه تصادف کرده اید یا دوچرخه ای دست دوم را خریداری کردید، بسیار دقت کنید. حتما دوچرخه را پیش از استفاده دوباره به متخصص و تعمیرکاران حرفه ای نشان دهید. شما باید دوچرخه ای را که تصادفی است و یا دست دوم گرفتید حتما چکاپ کنید. در صورت استفاده از چنین دوچرخه ای احتمال وارد شدن آسیب به عضلات و مفاصل شما وجود دارد.
  • از دوچرخه سواری لذت ببرید! هدف اصلی دوچرخه سواری لذت و سلامتی است. ممکن است مواردی که در ادامه برای زمان بندی تعمیر دوچرخه برای شما توضیح می دهیم شما را سردرگم و یا گیج کنند. در این صورت بهتر است فقط به سرویس های ساده هرروزه توجه کنید. و سرویس های پیشرفته تر را به چرخ گر بسپارید.
  •  

سرویس دوچرخه - چرخ گر

سرویس و تمیز کاری چرخ دوچرخه – چرخ گر

جدول زمانبندی سرویس دوچرخه

هر سفر هر ماه
هر ۸۰۰ کیلومتر
هر ۶ ماه
هر ۴۰۰۰ کیلومتر
هر سال
هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر
باد لاستیک را چک کنید و در صورت نیاز آن را باد بزنید دوچرخه را با یک دستمال تمیز کنید. در صورتی که دوچرخه خیلی کثیف باشد می توانید از آب و صابون هم به میزان کمی استفاده کنید. پس از نظافت بدنه را بررسی کنید که شکستگی یا ضربه خوردگی نداشته باشد بدنه را تمیز کنید و برای محافظت از رنگ  واکس بزنید سپس بدنه را به دقت بررسی کنید و خط و خش ها و شکستگی های بدنه را چک کنید تمامی بلبرینگ های دوچرخه را به دقت بررسی کنید و در صورت وجود خوردگی و شکستگی تعویض کنید. روغنکاری هم فراموش نشود!
روی لاستیک را چک کنید که سوزن یا خاری در آن فرو نرفته باشد که موجب پنچری شما بشود زنجیر و قاب زنجیر را تمیز کنید و با یک روغن زدای مناسب و دوستدار زمین تمیز کنید و مطمئن شوید که دوباره آنهارا روغنکاری می کنید تیوب ها را چک کنید و در صورت نیاز عوضشان کنید. کیت پنچرگیری را بررسی کنید و ر صورت خراب شدن و یا خشک شدن چسب و لاستیک آن را عوض کنید. همه سیم ها را بررسی کنید که هرز شدگی و خوردگی نداشته باشند و در صورتی که این مشکل به وجود آمده است آنهارا تعویض نمایید.
چک کنید اهرم قفل دوچرخه محکم بسته شده است و به خوبی کار می کند یا نه پره های چرخ را چک کنید که شل نشده باشند بلبرینگ چرخ ها و توپی پایین قسمت رکاب را بررسی کنید و دوباره روغنکاری کنید و اتصالات آنها را رگلاژ نمایید. سیم ها را بررسی کنید، لنت ترمز ها را تعویض کنید، در صورت نیاز دسته های روی فرمان را نیز تعویض کنید.
چرخ دوچرخه را بچرخانید تا مطمئن شوید تاب ندارد. اگر تاب داشته باشد باید به سرعت این مشکل را برطرف کنید با آچار های مناسب قطعاتی که با پیچ و مهره به هم وصل شده اند را چک کنید که شل نشده باشند. این بخش ها معمولا شامل سیستم ترمز، زین، رکاب ها و سیستم دنده است. همه سیم ها و بلبرینگ ها را بررسی کنید که هرز شدگی و خوردگی نداشته باشند و در صورتی که این مشکل به وجود آمده است آنهارا تعویض نمایید. چرخ ها را جدا کنید، به دقت تمیز کنید آنها را بررسی کنید که کنار های لاستیک ترک خوردگی نداشته باشد.
ترمز بگیرید و چک کنید که آیا ترمز عمل می کند یا نه. در صورتی که لنت ترمز تمام شده است آن را تعویض کنید. همچنین مطمئن شوید که لنت فقط طوقه را می گیرد نه لاستیک را سیستم ترمز، توپی چرخ ها ، توپی  پدال و طبق عوض کن را به خوبی روغنکاری کنید در صورتی که دستگیره ترمز آسیبی دیده است آن را تعویض کنید و یا اگر به تعمیر نیاز دارد آنها را تعمیر کنید. دستگیره دوچرخه هم اگر پارگش دارد یا آسیبی دارد تعویض نمایید. اتصالات و بلبرینگ های معیوب را تعویض کنید و مشکلات مربوط به تاب خوردگی آنها را در صورتی که قابل برطرف کردن نیستند تعوییض کنید
کمک فنر ها را فشار دهید و مطمئن شوید به خوبی کار می کنند یا نه سیم ها را روغنکاری کنید و مطمئن شوید ریش ریش نشده اند. و یا به اشتباه به هم گره نخورده باشند کاست زنجیر و خود زنچیر ها را چک کنید که اگر خوردگی دارند یا شکستگی در آنها به وجود آمده تعویض نمایید. پدال ها را جدا کنید و از حرکت روان آنها اطمینان حاصل کنید در صورتی که از گیره پا استفاده میکنید مطمون شوید که خودگی پیدا نکرده باشد
زنجیر را چک کنید و در صورتی که نیاز به روغنکاری دارد به آن روغن بزنید. پیچ و مهره های پدال ها را دوباره چک کنید که ایرادی از نظر شل شدن و یا هرز شدگی نداشته باشند. طبق و خودرو را با دقت و با دستمال به طور کامل تمیز کنید و سپس به خوبی روغنکاری کنید. بر اساس دفترچه راهنمای دوچرخه سیستم تعلیق و کمک فنر های دوچرخه را سرویس و روغنکاری کنید.
مطمئن شوید که وسایل پنچرگیری و تیوب اضافه همراه خود دارید. بر اساس دفترچه راهنمای دوچرخه سیستم تعلیق و کمک فنر های دوچرخه را سرویس و روغنکاری کنید. بر اساس دفترچه راهنمای دوچرخه سیستم تعلیق و کمک فنر های دوچرخه را سرویس و روغنکاری کنید. در صورت استفاده از روغن ترمز هیدرولیک آن را تعویض نمایید و از هواگیری آن اطمینان کسب کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا