آنباکسینگ دوچرخه- چرخ گر

روزی که جعبه دوچرخه به دست شما می رسد، شاید یکی از روز های خوب زندگیتان باشد، ما در این مطلب تلاش می کنیم با توضیح فرایند صفر تا صد مونتاژ دوچرخه، ترس شما از این فرایند را کم کنیم و کاری کنیم که شادی شما از خرید دوچرخه، هنگام مونتاژ کردن آن به کلافگی و سردرگمی تبدیل نشود.

چرا باید مونتاژ دوچرخه توسط خریدار انجام شود؟

در سالهای اخیر، فروش آنلاین دوچرخه با سرعت خیلی بالایی افزایش پیدا کرده است. این موضوع برای خریدار این امکان را فراهم کرده است که دامنه انتخاب خیلی بیشتری از فروشگاه های معمول و قدیمی دوچرخه پیدا کند. اما از آنجایی که دوچرخه مورد نظر شما را به صورت پستی و یا بسته بندی شده به شما تحویل میدهند، باید حجم کمی داشته باشد. تولید کنندگان دوچرخه برای اینکه حجم بسته بندی را کاهش دهند و احتمال خرابی قطعات هنگام حمل و نقل را کمتر کنند، مونتاژ دوچرخه را به عهده خریدار می گذارند.

اما فروشگاه های دوچرخه معمول در شهر نیز مزیت هایی دارند. مهمترین مزیت آنها این است که شما می توانید دوچرخه را قبل از خرید تست کنید. معمولا در فروشگاه های دوچرخه، مکانیک های دوچرخه حرفه ای برای مشاوره به شما حضور دارند. همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره خرید دوچرخه با چرخ گر تماس بگیرید. ما دوچرخه را برای شما مونتاژ هم می کنیم.

اگر تصمیم دارید که دوچرخه خودتان را آنلاین خریداری کنید، این مطلب به شما صفر تا صد مونتاژ دوچرخه را به همراه نکات کوچکی از تعمیر دوچرخه توضیح می دهد. پس با ما همراه باشید.

مونتاژ دوچرخه- چرخ گر

۱- آنباکسینگ (جعبه گشایی)

باز کردن جعبه شاید موضوع ساده ای به نظر برسد. اما در حقیقت باز کردن جعبه دوچرخه نکاتی دارد که در صورتی که آنها را رعایت نکنید ممکن است به دوچرخه شما آسیب برسد. بر روی جعبه دوچرخه عموما جهت حمل و جهت بالای بسته مشخص شده است، در صورتی که جهت بالای جعبه به درستی مشخص است، حتما جعبه را از سمت بالا باز کنید. حتما دقت کنید که موقع بیرون آوردن قطعات اگر بسته بندی با منگنه فلزی پلمب شده باشد، منگنه ها را از مسیر خروج قطعات بیرون بیاورید تا به دوچرخه شما پیش از آنکه نصب شود خط و خشی وارد نکند.

چرخ جلو و فرمان و دسته دوچرخه برای سهولت حمل به صورت جدا در جعبه قرار می گیرند. بدنه دوچرخه، چرخ جلو و فرمان را از داخل جعبه بیرون بیاورید و در صورتی که به هم وصل شده اند آنها را به آرامی از هم جدا کنید.

در نظر داشته باشید که جعبه را سالم نگهداری کنید. در صورتی که بسته ارسال شده برای شما دارای قطعات معیوب باشد، می توانید این قطعات را در بسته بندی اصلی برای کارخانه و یا فروشنده پس بفرستید.

جعبه را به خوبی بررسی کنید که دفترچه راهنما در آن جا نماند. برخی قطعات کوچک ممکن است هنگام جابجایی جعبه از داخل پاکت های مخصوصشان خارج شوند و در جعبه اصلی پخش شوند. این قطعات را با دقت از داخل جعبه بیرون آورید و در محلی جلوی چشم قرار دهید که در صورت نیاز از آن استفاده نمایید.

۲- ابزار های مورد نیاز برای مونتاژ دوچرخه

ابزار های مورد نیاز برای مونتاژ دوچرخه بنا به مدل دوچرخه و تجهیزات همراه پکیج متفاوت است. اما به طور کلی برای مونتاژ دوچرخه به این ابزار ها نیاز دارید. ضمنا، این ابزار ها بعد ها هم به دردتان خواهد خورد.

  • آچار آلن
  • آچار بوکس
  • روغن دوچرخه
  • خمیر مناسب قطعات دوچرخه کربنی( در صورتی که دوچرخه شما کربنی است)
  • تلمبه

دوچرخه های کربنی

اگر بدنه دوچرخه شما کربنی است، بهتر است برای بستن مهره ها از آچار بوکس مناسب استفاده کنید. ما این توضیه را به این دلیل به شما می کنیم، چون قطعات کربنی سبک و محکم اما شکننده هستند. از این رو فشار بیش از حد وارد کردن به این بدنه ها هنگام نصب، ممکن است باعث شکسته شدن بخشی که در حال نصب آن هستید بشود. استفاده از آچار بوکس که میزان فشاری که به قطعه وارد می کنید را محدود می کند برای انجام این کار گزینه مناسبی است.

خمیر نصب قطعات کربنی هم حالت خشنی دارد که برای نصب قطعات کربنی مناسب است. و اصطکاک بین قطعات را کمی بیشتر می کند. از این خمیر برای نصب لوله زین، بیشتر از جاهای دیگر استفاده می کنند و از روغن های معمولی بهتر عمل می کند.

برخی از فروشندگان یا تولید کنندگان دوچرخه برخی از لوازم مونتاژ دوچرخه را همراه دوچرخه به شما تحویل می دهند، اما در صورتی که ابزار های نصب دوچرخه توسط سازنده به شما تحویل داده نشد، با بررسی دفترچه راهنمای نصب دوچرخه به خوبی می توانید از صطعات مورد نیاز مطلع شوید و پیش از مونتاژ دوچرخه آنها را خریداری نمایید.

ابزار های مونتاژ دوچرخه- چرخ گر

با استفاده از این ابزار ها می توانید دوچرخه خودتان را مونتاژ کنید.

۳- شروع مونتاژ دوچرخه با نصب لوله زین

در صورتی که زین در جعبه است آن را از جعبه خارج کنید. به طور معمول زین و پایه زین داخل جعبه به هم چسبیده اند. مفدار کمی خمیر نصب قطعات کربنی کنار دستتان داشته باشید که برای نصب لوله زین دوچرخه در اطراف سوراخ محل نصب از آن استفاده کنید. دقت کنید که این خمیر را قبل از نصب لوله زین به محل بزنید. ارتفاع زین را بعد تر تنظیم میکنیم!

در صورتی که خمیر به بیرون از محل نصب ریخت، با دستمالی نرم آن را تمیز کنید.

حالا برای اینکه لوله زین در محل خود به خوبی ثابت شود باید اهرم رهاساز را مقداری بپیچانید و در حالی که نیاز به فشار خیلی زیادی نداشته باشد اهرم متصل به آن را فشار دهید تا لوله زین در داخل بدنه محکم شود. حتما به اطلاعاتی که داخل دفترچه راهنمای مونتاژ دوچرخه به شما ارائه می شود دقت نمایید تا بیش از حد قطعات را سفت نبندید.

۴- مونتاژ کرپی و دسته فرمان

حالا نوبت نصب فرمان و کرپی دوچرخه است! برخی از دوچرخه ها قسمت کرپی و دسته فرمانشان به هم متصل است و به صورت یک تکه تحویل مشتری می گردند. در صورتی که دوچرخه شما اینگونه است حتما به موارد مهمی که داخل دفترچه مونتاژ دوچرخه توجه نمایید. این موضوع باعث می شود شما بتوانید این قسمت را به درستی نصب نمایید.

مونتاژ کرپی دو قسمتی

  • صفحه ای که جلوی کرپی است را باز کنید( بخشی که دسته فرمان را به کرپی متصل می کند.)
  • دسته دنده را داخل محل در نظر گرفته شده در کرپی قرار دهید و صفحه ای را که پیشتر برداشته بودید بر روی دسته فرمان قرار دهید و پیچ های آن را سفت کنید. ( پیچ ها را جفت جفت سفت کنید. یعنی سعی کنید هیچ پیچی را تا انتها سفت نکنید . این موضوع باعث آسیب دیدن پیچ و مهره های روی کرپی می شود.)
  • در حالی که پیچ کرپی باز است، آن را روی بدنه دوچرخه قرار دهید و پیچش را کم کم سفت کنید تا کمی مقاومت حس کنید. بالای کرپی های متداول ، پیچی به صورت ستاره ای یا آلنی وجود دارد و به صورت مستقیم به بدنه متصل می شود. در حقیقت نمیتوانیم راه نصب دقیقی برای تمامی دوچرخه ها ارائه کنیم. چون دوچرخه های متفاوت شرایط نصب متفاوتی دارند.اما به این مورد دقت کنید که پیچ های کرپی را خیلی سفت نکنید. این موضوع سبب می شود بلبرینگ های بدنه در قسمت کرپی در دراز مدت آسیب ببیند.
  • قبل از سفت شدن کرپی، فرمان را صاف کنید. به صورتی که مرکز دو شاخ و مرکز فرمان با هم در یک راستا باشند.
  • پیچ های باقیقسمت های فرمان را نیز با دقت و دو تا دو تا به آرامی ببندید تا به خوبی سفت شوند.

موارد فوق برای فرمان هایی است که نیاز به تنظیم ارتفاع ندارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نصب فرمان هایی که امکان تنظیم ارتفاع دارند، به مطالبی که در یوتیوب و یا سایت های آموزشی دیگر موجود است مراجعه کنید و یا از مشاورین ما در چرخ گر راهنمایی بخواهید.

۵- چرخ جلو را نصب کنید

چرخ را داخل دوشاخ قرار دهید. به طور کلی دو نوع مهره برای نصب توپی چرخ روی دوچرخه وجود دارد.

  • پیچ و مهره ساده: بر اساس نوع دوچرخه و قطر چرخ مهره های متفاوتی برای نصب چرخ وجود دارد. اما در این نوع از مهره ها پیچ به صورت مستقیم از داخل توپی چرخ رد می شود و در دو طرف دو شاخ پیچ می شود.
  • ضامن دار: یک پیچ کوچک که از داخل چرخ رد می شود. اما این نوع از دوچرخه ها در پایین دو شاخ یک قسمت خالی دارند که باعث می شود چرخ بتواند از داخل آن حفره آزاد شود. اما نکته اصلی در رابطه با این نوع از توپی ها این است که برای رهاسازی چرخ از داخل دوشاخ نیازی نیست که کاملا مهره را از داخل توپی خارج کنید. با باز کردن یک ضامن، چرخ از دو شاخ جدا می شود و می توانید چرخ را کاملا و به سرعت بیرون بیاورید.

نکته ای که هنگام نصب چرخ در چرخ گر به آن دقت داریم این است که اگر دوچرخه شما از لنت هایی که با اصطکاک طوقه سرعت را کم می کند استفاده می کند، باید در هنگام نصب چرخ به فلش های راهنمای روی چرخ دقت کنید. زیرا این طوقه ها به سمتی تمایل دارند و در صورتی که اشتباه نصب شنود ممکن است ترمز های شما به بهترین حالت کار نکنند. اما اگر ترمز شما دیسکی است، کافیست به پیچ و مهره چرخ مقداری گریس بزنید.

نصب شانژمان دوچرخه در مونتاژ دوچرخه- چرخ گر

مونتاژ شانژمان یکی از بخش های پیچیده مونتاژ دوچرخه است.

۶- نصب شانژمان و پارویی برای مونتاژ دوچرخه

سیستم دنده دوچرخه شما با استفاده از این قطعات کار می کند، بنابر این باید این بخش را با دقت وصل کنید. این قطعات را باید بدون اینکه زنجیر داخلشان باشد نصب کنید. با دقت به دفترچه راهنمای دوچرخه با استفاده از پیچ های لازم، شانژمان و پارویی را به بدنه دوچرخه متصل کنید.

پس از نصب این قطعات، باید زنجیر را با استفاده از ابزار مناسب باز کنید و از داخل مسیر مناسب بین پارویی و شانژمان و خودرو چرخ عقب و خورشیدی پدال ها عبور دهید.سپس دوباره زنجیر را با همان ابزاری که باز کردید ببندید.

به این ترتیب زنجیر و شانژمان نصب می شوند. اما شما باید حتما سیم های روی دسته دوچرخه را به این دو قطعه اساسی سیستم دنده متصل نمایید. در برخی از انواع دوچرخه این سیم ها از داخل بدنه عبور می کنند، اما در برخی دیگر نیز این سیم ها از روی بدنه به سیستم دنده متصل می شوند. پس از متصل کردن سیم ها به شانژمان و پارویی، باید آنها را رگلاژ کنید که زنجیر صدا نکند و دنده های دوچرخه به خوبی کار کنند. متخصصین ما در بخش مونتاژ دوچرخه چرخ گر، آماده راهنمایی شما در این زمینه هستند.

۷- مونتاژ سیستم ترمز

سیستم ترمز از مهم ترین بخش های مونتاژ دوچرخه است. با توجه به اینکه دوچرخه شما سیستم ترمز لقمه ای دارد، یا اینکه ترمز شما دیسکی است روش نصب ترمز متفاوت است.

ترمز های دیسکی عموما به صورت هیدرولیک کار می کنند و باید روغن آنها پس از نصب تنظیم و هواگیری شود. این ترمز ها عموما با استفاده از یک سیم هایی که سیال در داخل آنها امکان حرکت دارد وصل می شوند. برای نصل قطعه ترمز هیدرولیک هم کافیست پیچ های قسمت لنت را به دوشاخ متصل کنید و از طرف دیگه این لنت ها را با ترمز دیسکی درگیر نمایید.

اما دوچرخه هایی که با استفاده از لنت ترمز متداول عملیات ترمز را انجام می دهند، نیاز به رگلاژ دقیق تر و تنظیم ترمز دارند. این موضوع نیاز به مهارت و تخصص دارد و باید به درستی سیم ها را از دسته ترمز به سیستم ترمز چرخ جلو و عقب برسانید و به خوبی این بخش را رگلاژ نمایید. اگر در انجام این بخش با مشکلی مواجه شدید، متخصصین چرخ گر برای ارائه مشاوره و انجام این بخش می توانند به سرعت به شما کمک نمایند.

۸- باد کردن لاستیک ها

لاستیک ها را برای آغاز سر پا کردن دوچرخه باد کنید و فشار آن را بررسی کنید. معمولا فشار مناسب هر لاستیک در کناره های بدنه آن نوشته می شود. دقت کنید که فشار باد بیشتر از اون مقدار نشود.

نصب پدال در مونتاژ دوچرخه- چرخ گر

قلق های نصب پدال را فراموش نکنید. به چپ و راست بودن آن هم دقت کنید!

۹- پدال ها را نصب کنید

در حالی که عموما تولید و عرضه کنندگان دوچرخه پدال های خیلی ساده و کم کیفیت ارائه می کنند، دوچرخه سواران حرفه ای ترجیح می دهند از پدال های شخصی خودشان استفاده کنند. این پدال ها می توانند پدال های کلیپ دار یا پدال های صاف باشند.

برای نصب پدال ها ابتدا به پیچ پدال روغن بزنید و اگر پدال شما برای نصب به استفاده از مهره و یا آلن نیاز دارد، از آن استفاده کنید. اما موردی که شاید توجه به آن اهمیت داشته باشد، این است که جهت پیچاندن پدال برای نصب با سایر پیچ ها متفاوت است. جهت چرخاندن پدال با جهت متداول باز شدن پیچ هماهنگ است. جهت نصب پدال دوچرخه باید برعکس باشد که به راحتی باز نشود.

عموما بر روی پدال ها جهت چپ و راست مشخص است و نباید آن ها را اشتباه ببندید. این موضوع سبب می شود شما نتوانید پدال را به درستی ببندید و یا شما را سردرگم کند.

۱۰- ارتفاع زین را تنظیم کنید

حالا نوبت تنظیم ارتفاع زین است. ارتفاع زین نباید طوری باشد که هنگام دوچرخه سواری به زانوی شما فشار زیادی بیاورد.

ابتدا روی دوچرخه بنشینید و یکی از پاهایتان را روی پدال قرار دهید. حتما این کار را با کفشی که میخواهید با آن دوچرخه سواری کنید انجام دهید. ارتفاع زین نباید به گونه ای باشد که در پایین ترین حالت رکاب زدن، پای شما از رکاب فاصله بگیرد، در حین حال در همین حالت پای شما نباید خم شود. به این ترتیب شما می توانید به خوبی ارتفاع زینتان را تنظیم کنید. می توانید ویدیو های خوبی در رابطه با این موضوع در یوتیوب پیدا کنید!

تنظیم ارتفاع زین در مونتاژ دوچرخه- چرخ گر

پس از تکمیل مونتاژ، ارتفاع زین را برای استفاده سالم از دوچرخه تنظیم کنید

۱۱- چک کردن نهایی

بسیاری از تولید کنندگان دوچرخه و یا فروشندگان ترمز ها و سیستم دنده و شانژمان را پیش از فروش مونتاژ می کنند. اما حتما پیش از استفاده از دوچرخه این قسمت ها را چک کنید.در صورتی که دوچرخه شما بارکدی دارد، از آن به خوبی عکس بگیرید. شاید برای استفاده از بیمه به آن نیاز داشته باشید و بعد تر این بارکد به دلیل حرکت در مسیر های خاکی به خوبی خوانا نباشد.

۱۲-از دوچرخه سواری لذت ببرید

خب، یک مسیر مناسب و تقریبا مسطح را انتخاب کنید و دوچرخه را تست کنید، مطمئن شوید که سیستم ترمز دوچرخه ایرادی نشداشته باشد.

جمع بندی مونتاژ دوچرخه در ۱۲ مرحله

در این مطلب به توضیح مراحل مونتاژ یک دوچرخه اشاره کردیم. دقت در اجرای این مراحل به دقت و کیفیت نهایی دوچرخه شما کمک می کند. برخی از افراد خودشان دست به آچار هستند و دوچرخه خودشان را مونتاژ می کنند. اما برخی دیگر ترجیح می دهند این کار توسط متخصصی که تعداد زیادی دوچرخه را مونتاژ کرده است انجام شود. چرخ گر با تیمی حرفه ای در این زمینه، می تواند دوچرخه شما را با سرعت و دقتی بالا مونتاژ نماید. تنها کافیست با ما تماس بگیرید و از مشاوره ما در این زمینه برخوردار شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا