لوازم ضروری سفر با دوچرخه

این جمله از ارنست همینگوی شاید یکی از جملات تاثیر گذار برای دوچرخه سواران باشد: “تنها با دوچرخه سواری می توانی شیب تپه های یک منطقه را بشناسی، سربالایی ها را عرق بریزی و سرپایینی ها را فرود بیای!”خب ما هم با این جمله موافقیم.هیچ چیزی نمیتواند خودش را بهتر از زمانی که روی دوچرخه نشسته اید به شما نشان دهد.

 مهم نیست هدف شما چیست! برای هر هدفی دوچرخه ای وجود دارد. شاید بخواهید کیلومتر ها در جاده به مکانی در دوردست ها بروید، یا یا با دوچرخه به محل کار بروید یا با دوچرخه از کوه بالا و پایین بروید. در همه این حالات شما باید سالم به جایی که از آن شروع کرده اید برگردید. سالم و شاد و راحت. برای اینکه هر بار بتوانید بدون دردسر و با خاطره ای خوب دوچرخه سواری کنید، نیاز به پنج ابزار ضروری تعمیر دوچرخه دارید که همراه هر سفر شما باشند.

این ابزار ها باید سبک و به اندازه باشند تا بتوانند به راحتی اطراف لوله زین یا در محل بطری آب دوچرخه جا بگیرند و هنگامی که نیازشان ندارید اصلا به چشم نیایند. اما هنگامی که به آنها نیاز پیدا کردید سریع به کمک شما بیایند.

ابزار ضروری تعمیر دوچرخه

اولین ابزار ضروری تعمیر دوچرخه:
ابزار چند کاره

اگر خوشبینانه نگاه کنیم شما پیش از اینکه با دوچرخه راه بیفتید دوچرخه شما به خوبی سرویس شده است، چند تنظیم مختصر بر روی دوچرخه انجام داده اید. اما حتما به شل و سفت کردن برخی از قسمت های دوچرخه بیرون از خانه نیاز هست. زینی که شل شده است، دسته فرمان شل شده، شبرنگ های شل شده، یا سایر پیچ هایی که تنها چند دقیقه بعد راه افتادن شل می شوند. اینکه بتوانید این مشکلات را برطرف کنید خیلی اهمیت دارد. چون تجربه دوچرخه سواری شما را می توانند به کلی خراب کنند. هر ابزار چند کاره دوچرخه باید مانند یک دسته چاقوی سوییس آرمی، حداقل چند ابزار ضروری تعمیر دوچرخه را داشته باشد:

  • آلن های ۲،۲.۵،۳،۴،۵،۶ میلیمتری
  • پیچ گوشتی چهار سو و دو سو مناسب
  • آلن ستاره ای با سایز های مختلف
این ابزار ها ممکن است چند ابزار کوچک دیگر مانند ابزار زنجیر با حتی در بازکن نوشابه داشته باشد! اما خب تا وقتی که این ابزار های کارآمد در یک مجموعه سبک و با کیفیت جمع شده باشند، چه اشکالی در بودن ابزار های بیشتر هست؟
تلمبه کوچک از ابزار ضروری تعمیر دوچرخه

دومین ابزار ضروری تعمیر دوچرخه:

تلمبه کوچک

هیچ چیزی در یک سفر بدتر از یک لاستیک پنچر نیست! شما باید همیشه پیش از شروع سفر چرخ ها را باد بزنید. اما داشتن یک تلمبه میتونه جان شما رو وقتی که فراموش کردید باد لاستیک رو چک کنید یا باد لاستیک توی مسیر خالی شده نجات بده. شما میتونید تلمبه های خیلی کوچیکی رو پیدا کنید که به راحتی به بدنه دوچرخه شما متصل میشن. یا اینکه میتونید داخل کیف های باربند دوچرخه قرار بدید. بعضی از تلمبه ها هستند که خودشان فشار سنج هم دارند. شما باید باد دوچرخه را تا حدود ۴۵ بالا ببرید.

یک راح حل دیگر این است که یک کارتریج دی اکسید کربن همراه خود ببرید. اما خب این روش کمی گران قیمت است و به مرور زمان زباله تولید می کند. اما خب خوب کار می کنند. بخصوص برای دوچرخه هایی که باید فشار باد لاستیکشان بالا باشد.

کیت پنچرگیری

سومین ابزار ضروری تعمیر دوچرخه: کیت پنچر گیری

اگر دوچرخه سواری می کنید، هر از گاهی پنچر می شوید و نیاز به حل کردن این مشکل دارید تا بتوانید خود را به خانه برسانید. خوشبختانه اکثر دوچرخه ها تیوب دارند که باعث می شود پنچر گیری آنها بسیار ساده باشد. وقتی که محل سوراخ شدن پنچری را پیدا کردید و عامل پنچر شدن را هم پیدا کردید و از لاستیک خارج کردید، روی سوراخ را تمیز می کنید، کمی سمباده میزنید، چسب را روی سوراخ گنه می کنید و در نهایت پچ پنچر گیری را روی آن قرار می دهید.

خودتان را با پچ های پنچر گیری که خودشان چسب دارند معطل نکنید. اونها خیلی خوب جواب نمی دهند و هزینه بالاتری هم دارند. کیت های معمولی پنچرگیری از همه بهتر جواب می دهند. شما در حدود ۵ دقیقه می توانید پنچری را برطرف کنید و به سمت خانه حرکت کنید. اما اگر پنچری خیلی بد بود یا باید تا خانه پیاده بروید یا اینکه تیوب را کامل عوض کنید.

تایر لور پارک تول ابزار ضروری تعمیر دوچرخه

چهارمین ابزار تعمیر دوچرخه:

تایر لور

برای تعداد زیادی از دوچرخه ها شما می توانید حتی با دست هم لاستیک را از داخل طوقه بیرون بیاورید. اما برای لاستیک های ضخیم تر این کار آنچنان هم راحت نیست. شاید حتی بدون استفاده از یک تایر لور بیرون آوردن لاستیک از داخل طوقه امکان پذیر نباشد و شما نیاز به این ابزار ضروری تعمیر دوچرخه داشته باشید. شما با تنها دو تایر لور می توانید لاستیک را بیرون بیاورید. سعی کنید هنگام خرید دوچرخه با یک نفر که مسلط است بروید و از مشاوره خرید دوچرخه او استفاده کنید و لوازم جانبی ضروری را برای دوچرخه خودتان خریداری کنید.

تیوب اضافه دوچرخه

پنجمین ابزار ضروری تعمیر دوچرخه:
تیوب اضافه

بیایید فرض کنیم که برخی از بخش های دوچرخه شما خراب شده است یا حتی نمیتوانید پدال بزنید و می خواهید به خانه برگردید.  هرچند در نکات تعمیر دوچرخه اورژانسی توضیح داده ایم که با این مشکل و با شانژمان خودتان چطور کنار بیایید، اما اگر دوچرخه شما به هیچ طریقی نتواند به شما سواری دهد، پس باید همه مسیر را پیاده برگردید. برای همین همراه داشتن یک لاستیک مناسب سایز دوچرخه شما در هر سفری جزو ابزار ضروری تعمیر دوچرخه است.  شما در سرپایینی ها می توانید با یک دوچرخه که سیستم دنده اش خراب شده است حرکت کنید. یا حتی وقتی که طوقه لنگی دارد. اما با دوچرخه پنچر این موضوع خیلی خطرناک تر است.

پول و مدارک و کیف پول

ششمین ابزار ضروری تعمیر دوچرخه:
پول و موبایل و کارت شناسایی

شاید به نظر این وسایل ابزار های تعمیر دوچرخه نیایند. اما شاید از بسیاری از ابزار های تعمیر دوچرخه در شرایطی که خیلی عجله دارید مهمتر هستند. هرگز خانه را بدون اینها ترک نکنید. همیشه پیش از ترک خانه این نکات را رعایت کنید:
  • حواس جمع باشید و به نزدیکانتان بگویید کجا می روید
  • مطمئن باشید که اگر حادثه ای رخ داد انتظارش را دارید.

ممکن است حمل کردن وسایل هنگام دوچرخه سواری مخصوصا در تور دوچرخه سواری سخت به نظر برسد. پس برای این کار یک کیف مناسب و کوچک بخرید و به محل مناسبی از دوچرخه وصلش کنید. فواید تلفن و کارت شناسایی مشخص است. همراه داشتن آنها نشان دهنده تعهد شما به کسانی است که دوستشان دارید و به این ترتیب خیالشان راحت تر خواهد بود. کارت بانکی هم گزینه خیلی خوبی است. اما اگر در مناطق روستایی دوچرخه سواری می کنید و دسترسی به باجه الکترونیک بانکی ندارید، پول از همه بهتر است.

نتیجه گیری

شاید به لیست فوق بسیاری از وسایل دیگر را نیز بتوان اضافه کرد. اما در حقیقت این وسایل از ضروری ترین وسایل هر دوچرخه سواری هستند که خانه را ترک می کند. به همراه داشتن حداقل های تعمیر دوچرخه به شما کمک می کند که با خیال آسوده دوچرخه سواری کنید و آموزش صحیح تکنیک های تعمیر دوچرخه نیز در این راستا بسیار می تواند شما را یاری کند.

در کمتر از ۴۸ ساعت
دوچرخه شما را تعمیر می کنیم

تعمیر تخصصی انواع دوچرخه های کورسی و دوچرخه های جاده به صورت تضمینی انجام می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا