تعمیر دوچرخه اورژانسی- چرخ گر

فرض کنید یک جمعه شب به امید شام دلچسبی که در خانه منتظر شماست با دوچرخه در حال حرکت به سمت منزل هستید. در حالی که دوچرخه سوار پشتی شما که حواسش به چراغ های کنار خیابان پرت است از کنار به شما ضربه ای می زند. شانژمان شما در پره های چرخ او گیر می کند و برای او یک چرخ در تاب دار و یک شانژمان خراب برای شما می ماند. در این حال ممکن است خودتان را در حال پیاده روی تا خانه ببینید. شاید به فکر دوستی که می تواند به شما کمک کند تا دوچرخه را به خانه ببرید بیفتید. اما از همه بهتر این است که چند ترفند برای تعمیر دوچرخه اورژانسی بلد باشید و با دوچرخه خودتان را به خانه برسانید.

در این مطلب از چرخ گر ما به شما نکات و ترفند هایی را آموزش می دهیم که در شرایط بحرانی و اورژانسی بتوانید دوچرخه خود را سر پا نگه دارید. با پیروی از این نکات به احتمال زیاد می توانید خودتان را به هر طریق ممکن، اما با دوچرخه، به مقصد برسانید. در شرایط بحرانی ممکن است شما خیلی سرحال نباشید و فکرتان آشفته باشد. اما سعی کنید این نکات را در ذهن داشته باشید و از راه های تعمیر دوچرخه اورژانسی که توسط خودتان انجام می شود لذت ببرید. نکاتی که در این مقاله می خوانید حاصل چندین سال تجربه دوچرخه سواری حرفه ای است.

۱- شل شدن خورشیدی های شانژمان

پیچ خورشیدی های شانژمان عادت بدی برای شل شدن و افتادن دارند. این اتفاق به این دلیل می افتد که موقع سرویس دوچرخه و نظافت شانژمان شاید خیلی به سفت کردن آنها دقت نمی کنیم. اینجا زمانی است که آن آچار آلن نازک و یا آن مفتول ضخیم فلزی که در جعبه تعمیر اورژانسی دوچرخه خود قرار داده اید به کمک شما می آید و شما را نجات می دهد. پس در صورت استفاده از آلن آن را در محور خورشیدی قرار دهید و کمی خم کنید که بیرون نیفتد. در صورتی که از مفتول ضخیم استفاده می کنید سعی کنید آن را به صورت حلقه در بیاورید که حتی با وارد شدن ضربه به آن هم از داخل محور بیرون نیاید.

حل کردن مشکل باز شدن پیچ خورشیدی شانژمان عقب

حل کردن مشکل باز شدن پیچ خورشیدی شانژمان عقب – چرخ گر

۲-با تایر پاره در تعمیر اورژانسی دوچرخه چه کنیم؟

از پارچه یا چسب ضخیم داخل جعبه تعمیر اورژانسی دوچرخه استفاده کنید. اول باد لاستیک را کامل خالی کنید، سپس چسب یا چارچه را از زیر تیوب به صورتی رد کنید که به بدنه طوقه تماس پیدا کند، سپس آن نوار را به دور تایر بچرخانید و با فاصله مناسب آن را گره بزنید و یا چسب بزنید. ممکن است پارگی ای که اتفاق افتاده بزرگ باشد و نیاز به دو یا چند لایه چسب و پارچه باشد. در این مورد اصلا کم نگذارید! حتما به میزان کافی دور لاستیک را چسب بزنید. داشتن این موارد در جعبه تعمیر اورژانسی دوچرخه شما از الزامات است. چون پارچه و چسب همیشه برای تعمیر دوچرخه به کار می آیند.

رفع پارگی لاستیک در تعمیر دوچرخه اورژانسی

رفع پارگی لاستیک در تعمیر دوچرخه اورژانسی- چرخ گر

۳- قطعه اتصال شانژمان یا شانژمان خم شود

در ساخت قطعات صنعتی متحرک، که تحت فشار و یا حرکت شدید قرار می گیرند، عموما تلاش در اتصال قطعات با استفاده از واسطه است. این موضوع به این دلیل است که در صورت شکست و یا وارد شدن ضربه شدید، آن قطعه خم شود و یا آسیب ببیند و یا حتی بشکند. در رابطه با شانژمان نیز این موضوع صادق است. قطعه اتصال دهنده شانژمان به بدنه دوچرخه برای این است که بتواند ضربات وارده به شانژمان را مدیریت کند. در صورت وارد شدن ضریه شدید به این قسمت، اولویت با خم شدن این قطعه است. پس اگر هنگام وارد شدن ضربه به دوچرخه آسیبی در این ناحیه دیدید، خیلی نگران نشوید و با صبر و آرامش سعی کنید این قطعه را به وارد کردن فشار به حالت اولیه اش برگردانید.

توجه داشته باشید که وارد شدن ضربه به شانژمان و خم شدن قطعه اتصال دهنده منجر به از بین رفتن تنظیم شانژمان و سیستم دنده شما می شود. در نتیجه تا تنظیم شدن درست و یا تعویض قطعه سعی کنید آنقدری این قطعه را خم کنید که زنجیر روی کوچکترین چرخ دنده خوردو قرار بگیرد. همچنین دقت کنید که زنجیر شما به صورت موازی با چرخ دنده های خودرو باشد. این موضوع سبب می شود که تعمیر دوچرخه اورژانسی شما هنگام حرکت به سمت منزل، به خودرو و زنجیر دوچرخه شما آسیبی نرساند.

تعمیر اورژانسی شانژمان دوچرخه

تعمیر اورژانسی شانژمان دوچرخه

۴- شکستن قطعه اتصال شانژمان و یا خراب شدن سیستم شانژمان عقب

اگر شانژمان شما شکسته است و یا قطعه اتصال آن به بدنه شکستگی دارد، این به معنی پایان کار نیست!شما می توانید این قطعه را کامل از سیستم جدا کنید. حالا با کوچکتر کردن زنجیر توسط آچار زنجیر دوچرخه می توانید به ادامه دوچرخه سواریتان بپردازید. این شرایط برای زمانی است که شانژمان شما امکان کار کردن ندارد و یا آسیب جدی دیده است. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که در جعبه تعمیر دوچرخه اورژانسی خودتان یک آچار زنجیر دوچرخه همراه داشته باشید. اگرچه این روش شاید به میزان مطلوب کشش در زنجیر ایجاد نکند. اما سعی کنید که در نهایت زنجیر را صاف و به کشش مناسب ببندید.

خارج کردن شانژمان عقب از سیستم دوچرخه

خارج کردن شانژمان عقب از سیستم دوچرخه- چرخ گر

۵- با پیچ شکسته در تعمیر دوچرخه اوژانسی چه کنیم؟

پیچ های شکسته در دوچرخه عموما به نظر یک اتفاق بحرانی می آید. اما شما همیشه می توانید با جدا کردن یک پیچ از جایی که شاید خیلی هم اهمیت نداشته باشد، و نصب آن پیچ در جای بحرانی، بتوانید این مشکل را رفع کنید. به عنوان مثال پیچ هایی که برای نصب جای قمقمه روی دوچرخه در نظر گرفته می شوند پیچ های مناسبی هستند. یا پیچ هایی که فرمان را به کرپی فرمان متصل می کنند.

اما با این اوصاف سعی کنید که تا زمان رسیدن به محلی مطمئن، با احتیاط لازم دوچرخه را برانید. از آنجا که به هر حال بخشی از دوچرخه شما شل تر بسته شده است و احتمال آسیب پذیری دارد. در اولین فرصت پیچی که با مشکل برخورده است را با پیچ جدید جایگزین کنید. برای چک کردن شکستگی در بدنه های کربنی هم کافیست با یک قطعه پارچه بر روی بدنه دستمال بکشید. بافت پارچه با بخش شکسته درگیر می شود و متوجه می شوید که دوچرخه شکستگی پیدا کرده است.

استفاده از پیچ های اضافی برای تعمیر دوچرخه اورژانسی- چرخ گر

استفاده از پیچ های اضافی برای تعمیر دوچرخه اورژانسی- چرخ گر

۶- تیوب اضافه ندارید؟

با دقت تیوب را از قسمت پاره شده قطع کنید. دو سر آزاد را با قدرت زیاد و خیلی محکم گره بزنید یا با استفاده از سیم های دم دستتان آن بخش را گره بزنید.

<div id=”32554090662″><script type=”text/JavaScript” src=”https://www.aparat.com/embed/ULhHJ?data[rnddiv]=32554090662&data[responsive]=yes”></script></div>

وقتی که تیوب باد شود قسمت خالی پر می شود. اما خیلی فشار باد را زیاد نکنید. و با دقت رانندگی کنید. ضمنا حواستان باشد که حتما وقتی به محل مناسبی رسیدید این مشکل را برطرف نمایید.

تعمیر دوچرخه اورژانسی- تیوب پاره شده

تعمیر دوچرخه اورژانسی- تیوب پاره شده- چرخ گر

۷- گیره نشیمنگاه زین شکسته است؟

نشیمنگاه به وسیله گیره یا پیچ به زین متصل می شود. در صورتی که این گیره یا پیچ شکسته است می توانید از بست های پلاستیکی داخل جعبه تعمیر دوچرخه اورژانسی خودتان استفاده کنید. اما دقت کنید که خیلی به نشیمنگاه فشار نیاورید. چون قطعه ای که نصب کردید پلاستیکی است و ممکن است به راحتی پاره یا شکسته شود. اما هرچه باشد از نداشتن زین بهتر است.

شکستن صندلی زین دوچرخه

شکستن پیچ صندلی زین دوچرخه- چرخ گر

۸- بیرون آوردن تایر هنگام تعمیر دوچرخه اورژانسی

یکی از ترفند های خیلی کاربردی این است که بتوانید بدون داشتن تایر لور یا اهرم تایر، تایر را از داخل طوقه خارج کنید. ابتدا اطمینان پیدا کنید که باد لاستیک کاملا خالی است. سپس چرخ را کج کنید و با دو دست کناره های تایر را به شدت به سمت مرکز طوقه فشار دهید. این کار باید با دو دست انجام شود تا جدا کردن تایر از طوقه به درستی انجام شود.

حالا که تایر را آزاد کرده اید ، به اندازه کافی فضا برای داخل کردن دستتان به داخل حفره وجود دارد. شاید کمی سخت باشد. اما حتی با دست هم میتوانید تایر را از طوقه بیرون بیاورید. اگر این کار سخت است، از اهرم سفت کن چرخ استفاده کنید. به دلیل فرمی که این اهرم ها دارند، برای بیرون آوردن لاستیک از داخل طوقه بسیار مفید خواهند بود.

پیش از اینکه تیوب جدید را داخل لاستیک قرار دهید با دست کشیدن داخل لاستیک مطمئن شوید که خاک یا چیز تیزی داخل آن نیست. مثلا خار یا چیز فلزی تیزی داخل تایر نرفته باشد که بتواند دوباره لاستیک را سوراخ کند. حتما مراقبت کنید که هنگام چک کردن دست خودتان را نبرید! شما دارید تعمیر دوچرخه اورژانسی انجام می دهید! نباید خودتان هم اورژانسی شوید!!

استفاده از اهرم رهاساز برای تعمیر دوچرخه

استفاده از اهرم رهاساز برای تعمیر دوچرخه- چرخ گر

کیت تعمیر دوچرخه اورژانسی باید شامل چه وسایلی باشد؟

بسیاری از دوچرخه سواران  همانند مهندسان طراح ویلا که یک متر همراه خود دارند، یک تلمبه و یک مجموعه آلن و یک تیوب اضافه با خود همراه دارند. اما داشتن یک جعبه تعمیر دوچرخه اورژانسی کوچک می تواند شما را در شرایط بحرانی نجات دهد. جعبه کوچک می تواند زیر زین یا جای غیر مزاحمی از دوچرخه شما وصل شود. همچنین این جعبه کوچک می تواند جعبه پنچرگیری قدیمی ای باشد که آن را استفاده کرده اید. موارد زیر باید داخل جعبه مورد نظر باشد:

  • کابل های بست کوتاه یا بلند
  • بدنه کوتاه شده خودکار که با چسب برق پوشیده شده است
  • یک یا دو قفل زنجیر برای اتصال زنجیر پاره شد
  • سیم مفتول به میزان کافی
  • سکه
  • یک آلن ۵ میلیمتری اضافی
  • یک تکه پارچه برای بستن دور تایر به صورت مربع ۵ سانتی

سه نکته برای احتیاط

  • چند عدد از پیچ های کوچک که در دوچرخه شما استفاده شده است را با پیچ های بلند تر جایگزین کنید. به این ترتیب می توانید از آنها به عنوان جایگزین پیچ های دیگر استفاده کنید.
  • داخل تیوب های دوچرخه را با اسپری ضد پنچری پر کنید. این مورد خیلی می تواند تاثیرگذار باشد. اگر نمیخواهید لاستیک هایی که با این مواد عایق شده اند را خریداری کنید می توانید خودتان با والف هایی که دو قسمتی هستند، این مواد را به داخل تیوب تزریق کنید.
  • پره های اضافی برای چرخ بخرید و آنها را با بدنه دوچرخه محکم بچسبانید، داشتن تعدادی پره دوچرخه همیشه به درد می خورد.
  • از سلامت پدال های دوچرخه پیش از دوچرخه سواری اطمینان پیدا کنید. آنها را به خوبی سرویس کنید و روغنکاری نمایید

جمع بندی تعمیر دوچرخه اورژانسی در شرایط بحرانی

تعمیر دوچرخه اورژانسی یکی از مهارت های یک دوچرخه سوار حرفه ای است. حادثه خبر نمی کند و حمل ابزارآلات سنگین و ابزارآلات تعمیر دوچرخه برای سفر های طولانی کار درستی نیست. از این رو استفاده از تکنیک هایی که در این مطلب به شما معرفی کردیم میتواند به شما در شرایط بحرانی کمک کند. اینگونه می توانید دوچرخه خود را به شرایط مناسبی برای سواری برسانید. لازم به ذکر است که تکنیک های فوق که در این مطلب به آنها اشاره کردیم جایگزین تعمیر اصولی دوچرخه نیستند و تنها می توانند به شما کمک کنند که به محل درستی برسید تا بتوانید از تعمیرات حرفه ای برخوردار شوید. چرخ گر با ارائه خدمات تعمیر دوچرخه به صورت حرفه ای برای تعمیر دوچرخه در محل نیز آمادگی ارائه خدمات دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا