تصادف در دوچرخه سواری همیشه با خودرو نیست - چرخ گر

تصادف در دوچرخه سواری امری است که شاید عده خیلی کمی از دوچرخه سواران توانسته باشند خود را از آن دور نگهدارند. همه ما دوست داریم دوچرخه سواری ایمنی داشته باشیم، اما شاید دوری از حادثه اجتناب ناپذیر باشد. برای بسیاری از دوچرخه سواران، چه از اولین روز هایی که سوار دوچرخه می شوند، چه زمانی که حرفه ای شده اند حادثه رخ داده است. دانستن اینکه هنگام حادثه و پساز آن چه باید کرد تا دوباره بتوان به دوچرخه سواری سالم بازگشت امری بسیار مهم است. نکته ای که بسیاری پس از تصادف یا حادثه دوچرخه سواری فراموش می کنند، تعمیر دوچرخه تصادفی و چک کردن سلامت آن است. در این مطلب از بلاگ چرخ گر تلاش می کنیم تا شما را به نکات ایمنی هنگام حادثه و مسائل مهم در رابطه با تعمیر دوچرخه تصادفی آشنا کنیم.

تصادف در دوچرخه سواری- چرخ گر

دردسر های تعمیر دوچرخه تصادفی با چرخ گر بسیار آسانتر حل می شود

هنگام بروز حادثه و در محل حادثه چه کنیم؟

آگاهی از قوانین محلی که در آن دوچرخه سواری می کنید از بدیهیات است. شما باید در رابطه با حقوق دوچرخه سوار و قوانین راهنمایی و رانندگی و یا قوانین اجتماعی در رابطه با حقوق دوچرخه سوار در برابر جامعه اطلاعات لازم داشته باشید. اما همه این موارد در زمانی مورد استفاده شما قرار خواهد گرفت که حادثه ای برای شما رخ دهد. در این شرایط سعی کنید که با علم به ضوابط، خونسردی خود را حفظ کنید و با تماس با مراکز خدمات شهروندی، کمک دریافت کنید و سلامت خود را به خوبی چک کنید. در ادامه به برخی از مواردی که باید هنگام تصادف در نظر بگیرید می پردازیم.

۱- مطمئن شوید سلامت هستید

شاید بسیار ساده به نظر برسد. اما حتما پس از هر تصادف یا حادثه ای کاملا سلامت خود را کنترل کنید. ابتدا در صورتی که می توانید خودتان و دوچرخه را به محل مناسب و درو از خطری منتقل کنید و سپس با آرامش شروع به بررسی سلامت خودتان کنید. با توجه به پوشش ویژه اورژانس ایران در رابطه با حوادث و تصادفات، در صورتی که با اورژانس تماس می گیرید، از متخصصین اورژانس بخواهید که سلامتی مفاصل و بخش های مختلف بدن شما را بررسی نمایند. و در صورت نیاز حتما همراه آنها به بخش اورژانس بیمارستان بروید و عکس های مربوط به کنترل سلامتی را انجام دهید.

در صورتی که با اورژانس تماس نمیگیرید، حتما خودتان با دقت و به صورت مناسب اعضای بدنتان را چک کنید و در صورت نیاز لباس های دوچرخه سواری را بیرون بیاورید تا از وجود زخم و یا خونریزی ها اطلاع پیدا کنید.

۲- با پلیس و اورژانس تماس بگیرید

در صورتی که امکانات مناسب دارید و شرایط روحی و حال جسمانی شما خوب است، حتما خودتان با پلیس و اورژانس تماس بگیرید. اگر خسارت به دوچرخه و وسیله ای که با آن تصادف کرده اید زیاد است، به هیچ وجه به واسطه تلاش طرف مقابل، از برقراری تماس با پلیس و اورژانس خودداری ننمایید. چنانچه که از این امکانات دولتی استفاده ننمایید، امکان دریافت حقوقتان از شرکت های بیمه بسیار سخت تر خواهد بود. همچنین ممکن است آسیب هایی به بدن شما وارد شده باشد که در لحظه تصادف از آنها به خوبی اطلاع پیدا نکرده باشید و معاینه پزشک بتواند این مشکلات را بهتر نمایان کند. در این صورت باید همراه با اورژانس به مراکز درمانی مراجعه کنید.

۳- اطلاعات طرف دیگر تصادف را دریافت کنید

در صورتی که با خودرو، موتور و یا فرد دیگری تصادف کرده اید، بدون اینکه خود را وارد درگیری کنید و یا با خشم سعی بر وارد کردن اتهام و یا تندی کنید، اطلاعات مربوط به فرد مقابل، شامل گواهینامه، کارت ماشین و بیمه نامه را بگیرید. اطلاعات ارتباط همچون شماره تماس و آدرس منزل از مواردی است که باعث می شود شما بتوانید با فردی که تصادف کرده اید در ارتباط باشید و مراحل بعدی را طی نمایید.

۴- از محل حادثه به میزان کافی و با کیفیت خوب عکس تهیه کنید

تصادف شما می تواند به دلایل مختلف باشد. به طور مثال شاید یه دلیل ترکی در آسفالت تصادف کرده باشید. اگر بیمه ورزشی دارید یا دوچرخه شما بیمه است، برای استفاده از بیمه باید مدارک مناسبی برای شرکت بیمه ارائه کنید. در این صورت باید عنصری که مقیاس را بیان کند کنار ترک بگذارید و عمق و میزان ترک را در عکس نمایش دهید. در صورتی که با فرد یا خودرو دیگری تصادف کرده اید، از شرایط تصادف و نحوه برخورد دو وسیله تصویر برداری کنید.

موردی که می تواند بسیار در تصادفات داخل شهری به شما کمک کند، استفاده از دوربین های مداربسته مغازه ها و خانه ها برای نمایش نحوه بروز حادثه است. حتما در صورتی که رای افسر پلیس مطابق با شرایط تصادف نبود، از این مدارک استفاده نمایید و حق خودتان را دریافت کنید.

تعمیر دوچرخه - چرخ گر

با چرخ گر هر کجای شهر تهران که هستید دوچرخه شما تعمیر می شود

۵- دوچرخه را بررسی کنید

فرض کنیم که اصلا در حادثه آسیبی ندیده اید و میخواهید به دوچرخه سواری ادامه دهید. در این صورت باید از سلامت دوچرخه خودتان کاملا مطمئن باشید. تصادف امری دو طرفه است، اما آسیب دیدن به دلیل بی توجهی به سلامت دوچرخه به شخص شما باز می گردد. پس حتما پس از حادثه جزییات دوچرخه و کارکرد آن را بررسی کنید. در صورتی که کلیت دوچرخه سالم است و نیاز به تعمیر دوچرخه تصادفی واضح نیست، با احتیاط سوار دوچرخه شوید و از سلامت قطعات آن اطمینان حاصل کنید.

۵- لوازم و قطعات خراب را از صحنه حادثه بردارید

در برخی از موارد به دلیل اینکه افراد احساس می کنند دوچرخه قطعه ای حساس است، از برداشتن قطعات دوچرخه پس از تصادف منصرف می شوند. در صورتی که دوچرخه شما بیمه است، برداشتن این قطعات و نشان دادن آنها به بیمه می تواند به شما برای دریافت خسارت بهتر کمک کند. تا زمانی که وضعیت مسئولیت های حقوقی دوچرخه و حادثه مشخص نشده است اقدام به تعمیر دوچرخه تصادفی نکنید. سعی کنید صبور باشید و از انجام تعمیرات خودسرانه و به خصوص در محل حادثه خودداری نمایید. در صورتی که دوچرخه با تعمیرات ساده امکان استفاده دارد و شما هم با مهارت های شخصی تعمیر دوچرخه آشنایی دارید، می توانید دوچرخه را به صورت موقتی تعمیر کنید که کارتان را راه بیندازد

پس از حادثه برای سلامتی خودمان و تعمیر دوچرخه تصادفی چه کنیم؟

روز های حادثه عموما روز های سختی هستند و به خوبی مدیریت کردن آنها تاثیر فراوانی بر شرایط شما پس از بروز حادثه دارد. بازگرداندن سلامتی و تلاش برای شروع دوباره ورزش و همچنین تعمیر دوچرخه تصادفی، از مهمترین مواردی است که باید پس از هر تصادفی انجام دهید. در ادامه به برخی از موارد مهمی که پس از حادثه باید در نظر داشته باشید می پردازیم.

تعمیر دوچرخه تصادفی - چرخ گر

تصادف در دوچرخه سواری و تعمیر دوچرخه تصادفی- چرخ گر

۱- سلامتی خودتان را به دست بیاورید

اگر دوچرخه سوار حرفه ای هستید بازگشتن دوباره به دوچرخه سواری با قدرتی که پیش از تصادف به آن مشغول بودید شاید خیلی کار صحیحی نباشید. شما باید حتما با طی کردن مراحل ریکاوری، سلامت و آمادگی مناسب را برای ادامه فعالیت های خود به دست بیاورید. این توصیه ها به بهبود شرایط جسمانی شما بسیار کمک می کنند:

  • خواب خوب داشته باشید
  • خوب و سالم غذا بخورید
  • مراقب خودتان باشید و فعالیت های سنگین نکنید
  • مراقب زخم های پوستتان باشید
  • به آرامی حرکت های ورزشی را شروع کنید
  • دوچرخه سواری را روی ترینی شروع کنید
  • خودتان را تقویت کنید و آماده دوچرخه سواری شوید

ایراد طوقه در تعمیر دوچرخه تصادفی- چرخ گر

تعمیر چرخی که شکسته است چندان به صرفه نیست و باید چرخ تعویض شود.

۲- تعمیر دوچرخه تصادفی

اول از همه اینکه حتما سعی کنید چک کردن دوچرخه را همراه یکی از دوستان آشنا به دوچرخه انجام دهید. در صورتی که دوست آشنا به دوچرخه ندارید می توانید از ما کمک بگیرید و با یک تماس ما به رایگان به شما مشاوره خواهیم داد. اگرچه بهتر است که او تعمیر کار دوچرخه باشد، اما اگر تنها با دوچرخه سواری و سیستم کار دوچرخه آشنا باشد هم کفایت می کند. اما حتما پیش از استفاده از دوچرخه آن را چک کنید، در صورتی که دوچرخه را به خانه می برید ، با آسودگی و با دقت دوچرخه را برای پیدا کردن ایرادات بررسی کنید.

سیستم داشته باشید

اگر میدانید در حادثه دقیقا چه اتفاقی افتاده است که خب خیلی کارتان راحت تر است. اما اگر دقیقا نمیدانید که در حادثه کدام قسمت از دوچرخه آسیب دیده است، من پیشنهاد می کنم به جای اینکه فقط به دوچرخه نگاهی کلی کنید، با یک استراتژی درست تمامی قسمت های دوچرخه را برای پیدا کردن آسیب احتمالی بررسی کنید. شاید بهترین روش بررسی قطعات دوچرخه از جلو به عقب باشد.

دسته دوچرخه، دسته ترمز، کرپی دوچرخه را چک کنید

از روبرو بررسی کنید و صاف و تراز بودن دسته دوچرخه، کرپی و قسمت های اصلی بدنه در این قسمت را چک کنید. به این دقت کنید که از حالت تقارن خارج نشده باشند، خم نشده باشند یا سوراخ و پاره نشده باشند. برای تعمیر دوچرخه تصادفی ای که دچار مشکل انحراف دسته است، به راحتی می توان با استفاده از آچار آلن و شل کردن پیچ فرمان، تقارن را به دسته دوچرخه برگرداند. اممکن است خم شدگی جدری باشد یا قسمتی از فرمان پاره شود.در این صورت فرمان باید عوض شود که امری تخصصی است.

نکته: ممکن است دسته ترمز دوچرخه شما در تصادف کنده شود . بهتر است که دستگیره های دوچرخه را قبل از صاف کردن فرمان و تنظیم کردن آن بیرون بیاورید. با این ترتیب می توانید بعد راحت تر دسته ترمز را نصب کنید.

بررسی چرخ و لاستیک جلو در تعمیر دوچرخه تصادفی

بعد از دسته های ترمز و فرمان، بررسی کنید که چرخ در جای خودش به خوبی متصل است و اهرم آزاد کن چرخ ایرادی ندارد.اهرم را با دقت بررسی کنید که شل نشده باشد. چرخ را به صورت آزاد بچرخانید و بررسی کنید که تاب نداشته باشد. بررسی کنید که تایر در شرایط مناسبی باشد. پاره نباشد، کناره هایش بابت کشیده شدن روی زمین ساییدگی پیدا نکرده باشد.

اگر چرخ تا شده است، باید خودتان تا جایی که می توانید صافش کنید تا بتوانید به جای مناسبی برسید که متخصص آن را برای شما صاف کند. اگر چرخ خیلی بد خم شد، می توانید لنت های ترمز را باز کنید. به این ترتیب می توانید دوچرخه را حتی اگر به سختی، جابجا کنید تا به تعمیرگاه دوچرخه برسانید. اما حتما چک کنید که ترمز دوچرخه به درستی کار کند. اگر اوضاع خراب است با دقت دوچرخه را برانید و از ترمز عقب استفاده کنید تا به جای مناسب برسیید و دوچرخه را تعمیر کنید.

نکته: یک ترفند ساده برای صاف کردن چرخی که خیلی هم منحرف نشده است، استفاده از آچار پره است.ما در چرخ گر برای صاف کردن چرخ هایی که خیلی کج نشده اند از آچار های مخصوص استفاده می کنیم که شما هم می توانید در بازار خریداری نمایید. میتوانید با رگلاژ کردن پره های چرخ تا حدی چرخ را صاف کنید. سعی کنید انقدری همه پره ها را چک کنید تا هنگام چرخاندن مهره آنها سختی چرخاندن یکسان شود. این موضوع باعث می شود چرخ شما هم سفت تر شود و هم محکم تر.

دقت داشته باشید که چرخ کج، اگر با لقمه های ترمز درگیر شود و با سرعت حرکت کنید، ممکن است بازو های ترمز را خم کند و سیستم ترمز شما با مشکل مواجه شود و علاوه بر کج بودن چرخ، مشکل ترمز هم به مشکلات دوچرخه شما اضافه شود. پس در نظر داشته باشید که چرخ را در محل حادثه به میزان مناسبی صاف کنید که چرخ هنگام حرکت به سیستم ترمز آسیب وارد نکند.

لوازمی که از دوچرخه می افتند را بردارید

هنگام حادثه و تصادف عموما ممکن است شرایط روحی شما به میزانی مناسب نباشد که به دنبال وسایلی که از دوچرخه شما می افتد ، یا از داخل کیفتان به بیرون پرت می شود بگردید. اما این نصیحت را از ما بپذیرید که ناراحتی گم کردن ابزار محبوبتان یا لوازم جانبی ای که از دوچرخه تان دوست داشتید هنگامی که برای تعمیر دوچرخه تصادفی مراجعه می کنید کمتر از ناراحتی هزینه ها نیست!

بدنه و فریم چرخ ها را هنگام تعمیر دوچرخه تصادفی چک کنید

اگر دوچرخه استیل یا آلومینیومی دارید، هنگام تصادف های از روبرو، احتمال اینکه بدنه آسیب ببیند کم است، اما دور از انتظار هم نیست. برای چک کردن این مورد، دوچرخه را به صورت ایستاده، به جایی تکیه دهید و از دور به آن نگاهی بیندازید. اینطور می توانید تفاوت را بررسی کنید. ممکن است دو شاخ جلو به عقب تمایل پیدا کرده باشد. معمولا با دوشاخ کج می توان تا جایی دوچرخه سواری کرد. اما دوشاخ کج را در بیشتر موارد باید تعویض کنید و راه خیلی مناسبی برای اصلاح درست آن وجود ندارد.

بدنه های کربنی خیلی محکم است. اما اگر یک ضربه حسابی به آنها بخورد خب آنها هم ممکن است آسیب ببینند. بدنه های کربن برای خم شدن طراحی نشده اند. پس اگر پس از تصادف حس کردید هنگام سواری نرمی حس می کنید، یا در بدنه فشردگی دیدید، آن قسمت را به خوبی فشار دهید و از سلامت آن مطمئن شوید. یک ترفند دیگر این است با یک ابزار به آرامی به بدنه صدا بزنید و تفاوت صدا را چک کنید. اگر صدا خیلی تغییر کرد یعنی در آن قسمت آسیب دیدگی وجود دارد.

این نکته را در نظر داشه باشید که به دلیل تردی بدنه های کربن، شکستن آنها از قبل هشداری به شما نمی دهد. پس اگر احساس می کنید بدنه کربنی دوچرخه شما زخمی اس، حتما آن را به متخصص نشان دهید تا هنگام تعمیر دوچرخه تصادفی شما آن را بررسی کند. قطعا شما دوست ندارید هنگام دوچرخه سواری ناگهان دوچرخه شما دو تکه شود!

تصادف در دوچرخه سواری همیشه با خودرو نیست - چرخ گر

توجه به عوارض جاده در دوچرخه سواری اهمیت بالایی دارد

زین و پدال را چک کنید

معمولا وقتی دوچرخه ای دچار حادثه می شود، کناره های صندلی و یکی از پدال ها در ترکش ضربه ها آسیب می بینند. ضربه ممکن است پدال را بشکند یا صندلی را پاره کند. با دقت بررسی کنید که ترک یا ساییدگی نداشته باشند. مطمئن شوید که زین هنوز می تواند ارتفاع مورد نظر را نگه دارد و شل نشده است. نشستن روی زینی که دائم پایین میرود عذاب بزرگی است. اگر پدال در تصادف خم شود، به احتمال زیاد باید آن را عوض کنید.

جمع بندی تصادف در دوچرخه سواری و تعمیر دوچرخه تصادفی

دانستن مواردی که باید هنگام بروز حادثه در دوچرخه سواری بدانیم به اندازه تکنیک های دوچرخه سواری و مهارت های دوچرخه سواری اهمیت دارد. از این رو هر دوچرخه سواری باید خود را برای روز حادثه آماده کند. اما بروز حادثه تا حدی قابلیت اجتناب دارد. در صورت بروز حادثه باید خود را برای روز های بعد و شروع دوباره ورزش و تمرین آماده شویم. در این مطلب به مواردی که در محل حادثه باید رعایت کنید پرداختیم و پس از آن مطالبی در رابطه با ریکاوری و تعمیر دوچرخه تصادفی بیان کردیم. چرخ گر با بهره گیری از بهترین متخصصین در تعمیر دوچرخه، با سالها سابقه درخشان در خدمت شماست که از طریق راه های ارتباطی ما، ایرادات فنی دوچرخه خود را با ما در میان گذارید و ما با ارائه مشاوره و یا انجام تعمیرات، این مشلکات را برای شما برطرف نماییم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا