سرویس دوچرخه - چرخ گر

بیایید با یک خاطره شروع کنیم! من سالهاست که دوچرخه سواری میکنم. برخی روز ها ده ها کیلومتر دوچرخه سواری کرده ام و خطرات بسیاری از بیخ گوشم گذشته است. به عبارت دیگر من ساعت های طولانی ای روی زین نشسته ام و زمان زیادی رکاب زده ام. اما یک خاطره تلخ مرا به سمت یادگیری مهارت تعمیر دوچرخه در محل کشاند که زندگی من در دوچرخه سواری را تغییر داد.

پنچرگیری دوچرخه - چرخگر

۷ مهارت تعمیر دوچرخه در محل- چرخ گر

یک خاطره

بیشتر اوقات من خیلی به این موضوع فکر نمیکردم و همیشه فکر می کردم که برای چه باید مهارت تعمیر دوچرخه در محل را بدست بیاورم؟ اما حدود دو سال پیش من داشتم با دوچرخه به محل کار می رفتم که ناگهان وسط مسیر دوچرخه ام با صدای غم انگیز پسسسسسسسست! از حرکت ایستاد. در حالی که برای رسیدن به محل کار عجله داشتم با این حقیقت روبرو شدم که پنچر کرده ام و دستم به جایی بند نبود!

من گزینه های مختلفی را در ذهنم مرور کردم. میتوانم پیاده باقی مسیر را طی کنم و این باعث می شد من نیم ساعت دیر به محل کارم برسم. می توانم به همسرم که مربی دوچرخه سواری است زنگ بزنم و پیش او شرمنده شوم که چرابلد نیستم پنچری دوچرخه ام را بگیرم. من گزینه سوم را انتخاب کردم. به پدرم زنگ زدم. او دوچرخه سوار تجربی است و می توانستم به او اعتماد کنم. پدرم مرا مرحله به مرحله تلفنی راهنمایی کرد. به صورت خجالت آوری زمان زیادی گذشت تا پنچری گرفته شد و خودمانیم! چندتا هم فحش زیر لبی به زمانه دادم!

باید مهارت تعمیر دوچرخه در محل را یاد بگیرم!

بعد از اینکه با استرس و دیر به محل کارم رسیدم، با خودم عهد بستم که دیگر در این شرایط قرار نگیرم و خودم مهارت تعمیر دوچرخه در محل را بیاموزم و مشکلات دوچرخه ام را به خوبی حل کنم. در حقیقت دیگر نمیخواستم بابت بلد نبودن تعمیرات دوچرخه پیش آشنایانم سر افکنده شوم. بعد از آن اتفاق چندین بار پنچر گیری دوچرخه را تمرین کردم، به یک کلاس آموزش تعمیرات دوچرخه رفتم و یک کتاب تعمیر دوچرخه خریدم. هنوز هم نمیتوانم بگویم من به تعمیر دوچرخه مسلط هستم. اما قطعا می توانم خودم را به خانه برسانم!

هر کسی که دوچرخه سواری می کند به خوبی می داند که پنچر گیری دوچرخه تنها مهارت لازم برای رها شدن از مشکلات دوچرخه سواری نیست. هر دوچرخه سواری که میخواهد هنگام بروز مشکلات روی پای خودش باشد و مشکلات را حل کند باید به چند مهارت تعمیر دوچرخه در محل مسلط باشد. البته لازم نیست به این مورد اشاره کنم که با کمی خرج کردن، می توانید از تعمیرکاران محله خود درس های خوبی در این رابطه بگیرید! اگر میخواهید خوب یاد بگیرید باید دست به کار شوید و به صورت عملی تجربه کنید. وگرنه با دیدن چند ویدیو خیلی نمی توانید به مهارت لازم دست پیدا کنید.

به من اعتماد کنید! آن احساسی که پس از رفع پنچری توسط خودتان به شما دست می دهد کاملا ارزشش را دارد!

پنچر گیری

دلیلی هست که این مورد در صدر لیست ما قرار دارد. هیچ کس دوست ندارد به یک تعمیرکار دوچرخه زنگ بزند، آن هم برای چیزی به سادگی پنچر شدن دوچرخه! این اتفاق از موارد شایع در دوچرخه سواری است . لازم به توضیح نیست که دوچرخه سواری با لاستیک پنچر چه آسیبی به لاستیک و طوقه دوچرخه شما می زند! اما خبر خوش این است که این تعمیر از ساده ترین تعمیرات است. معمولا ساده ترین راه این است که یک تیوب اضافه و تلمبه همراه داشته باشید. تیوب سوراخ را با تیوب جدید عوض کنید. بعد که به خانه رسیدید آن را ترمیم کنید و درزگیری کنید. نکته تخصصی: اگر از کپسول های دی اکسید کربن سریع برای باد کردن لاستیک پنچر استفاده می کنید، حتما وقتی به منزل رسیدید، باد لاستیک را خالی کرده و آن را با تلمبه دستی باد کنید. وگرنه دوباره لاستیکتان پنچر می شود!

مهارت تعمیر دوچرخه در محل- چرخ گر

لنت ترمز دوچرخه – چرخ گر

تعویض لنت ترمز

شما هیچ موقع جرات نمیکنید لنت ترمز ماشین را بدون توجه رها کنید. وقتی میدانید لنت ندارید رانندگی را شروع می کنید؟ جواب این است: نه! این قطعه های لاستیکی موقع تماس با طوقه در اثر اصطکاک کم کم از بین می روند. قطعا لنت ترمز تمام شده چیزی نیست که موقع پایین آمدن از یک سراشیبی بتوانید روی آن حساب کنید!

لنت ترمز مناسب دوچرخه شما بسته به مدل دوچرخه متفاوت است. اما اصول کارکرد آن همان است که برای همه دوچرخه ها در نظر گرفته می شود. از آنجایی که عملکرد لنت ترمز برای حفظ سلامتی شما بسیار مهم است لازم است زود به زود آنها را حین سرویس های دوره ای دوچرخه بررسی کنید. این تعمیر بسیار آسان است و با دیدن یک ویدیوی ساده در یوتیوب می توانید به استاد این موضوع تبدیل شوید! کافی است در گوگل عبارت “تعویض لنت ترمز دوچرخه” را جستجو کنید!

تعویض پره شکسته چرخ

پره های چرخ بخش هایی از چرخ هستند که باعث می شوند دوچرخه بتواند وزن شما را تحمل کند. این موضوع وقتی پیچیده و مهم تر می شود که شما به سرعت پدال می زنید، یا از روی مانع و سرعت گیر رد می شوید، شدیدا ترمز مییگیرید و … . اگر یکی از این پره ها بکشند یا پاره شود، قطعا به بقیه پره ها فشار بیشتری می آید. پس حتما برای جلوگیری از پیشروی این مشکل و به هم خوردن تعادلتان، باید این موضوع را به سرعت حل کنید.

موضوعات متنوعی می توانند باعث شکستن یا پاره شدن پره چرخ شود. وقتی تک چرخ می زند! چوب لای چرخ رفتن! حتی نمکی که برای آب شدن یخ روی زمین می ریزند می تواند آنها را پاره کند! پره ها عموما در نزدیکی مرکز چرخ و بیشتز به سمت زنجیر پاره می شوند. پس وقتی یک “پینگ” از چرختان شنیدید حواستان را جمع کنید که پاره نشده باشند.

برای تعمیر این مشکل، باید چرخ را کامل بیرون بیاورید. این تعمیر هم خیلی سخت نیست. ولی کمی حوصله و صبی می خواهد. باید با حوصله پره را در سوراخ های درست وصل کنید. اگر یادگیری تصویری خوبی دارید، دیدن کسی که این مشکل را برطرف می کند خیلی کمکتان می کند!

تعمیر دوچرخه - چرخ گر

با چرخ گر هر کجای شهر تهران که هستید دوچرخه شما تعمیر می شود

جا انداختن و روغنکاری زنجیر

حوصله داری دستت رو کثیف کنی؟! این مهارت تعمیر دوچرخه در محل حیاتی است!چون زنجیر دوچرخه زود از جای خود در می رود. این سری که به دوچرخه سواری می روید با دقت نگاه کنید که زنجیر چطور روی طبق قرار گرفته است و حرکت می کند. ببینید می توانید این حرکت را دوباره تقلید کنید و زنجیر را درست جا بزنید؟

برای چک کردن سلامت زنجیر میتوانید از یک چک کننده زنجیر استفاده کنید و یا خودتان دستی امتحان کنید. زنجیر را به بالا بکشید، اگر بیشتر از سه یا چهار دندانه بالا بیاید، زنجیرتان مشکل دارد. شما میتوانید استهلاک زنجیر را با برسکاری کردن و روغنکاری منظم کند کنید. در حالت ایده آل شما باید بعد هر دوچرخه سواری زنجیر را برس بزنید و تمیز کنید. مخصوصا وقتی که از دوچرخه سواری در مسیر های گلی بر میگردید. زنجیر را زود به زود روغنکاری کنید. وقتی صدای زنجیر را می شنوید، معنیش این است که باید آن را روغنکاری کنید.

شانژمان و طبق عوض کن را تنظیم کنید

شانژمان و سیستم دنده دوچرخه بخشی از دوچرخه است که باعث می شود زنجیر روان حرکت کند و شما بتوانید دنده عوض کنید. وقتی شانژمان به دستی تنظیم کنید، شما به راحتی می توانید دنده را عوض کنید و صدای ناهنجار زنجیر را نشنوید. وقتی شانژمان به درستی تنظیم نباشد، عوض کردن دنده خیلی سخت می شود، شاید اصلا نشود همه دنده ها را عوض کنید. این مصیبت وقتی سنگن تر می شود که در حال بالا رفتن از سربالایی هستد! اگر دوچرخه سوار کوهستان هستید، یک تصادف کوچک یا عبور از روی دست انداز های متعدد تنظیم را به هم می زند. شانژمان و دنده تنها چند تنظیم کوچک و ظریف نیاز دارند تا بتوانند به خوبی عمل کنند. در یوتیوب می توانید ویدیو های خیلی خوبی در مورد تنظیم دقیق دنده ببینید یا اینکه از خدمات سرویس دوچرخه چرخ گر استفاده کنید.

سرویس دوچرخه - چرخ گر

شانژمان و طبق عوض کن- چرخ گر

تاب گیری چرخ

وقتی با سرعت در حال پایین آمدن از یک شیب هستید، آن چیزی که انتظارش را ندارید لقی و تکان های شدید فرمان شماست! هنگام حرکت همه قسمت های چرخ شما باید به فاصله یکسان از لنت ترمزقرار بگیرند. اگر اینطور نیست هنگام حرکت لغزش و تکان های فرمان را حس خواهید کرد.

تصادف با دوچرخه، یا حتی دوچرخه سواری زیاد می توانند چرخ شمارا تاب دار کنند. این ها باعث می شوند که شما چرخ را از دوچرخه جدا کنید و هر چند وقت یک بار روی دستگاه سنجش قرار دهید و چک کنید که تاب نداشته باشد. برای تعمیر این مشکل شما نیاز به آچار های مخصوص برای پره های چرخ دارید تا با کشش گوشه های تابدار به سمت مرکز، این مشکل را برطرف نمایند. هر زمان که دوچرخه را برای چکاپ پیش تعمیرکار دوچرخه می برید، از تعمیرکار بخواهید تاب دار بودن چرخ را چک کند.

وصل کردن زنجیر پاره

هر زنجیری یک روز پاره می شود.وقتی قطعات دوچرخه شما خیلی کهنه اند یا به مرور زمان خیلی خوردگی پیدا کرده باشند، ممکن است شما نیاز داشته باشید که بخش هایی از اتصالات زنجیر ها را تعویض کنید. این اتصالات را می توانید از فروشگاه های قطعات یدکی خریداری کنید. به یاد داشته باشید که حتما قطعه متناسب با زنجیر خود را خریداری نمایید. فراموش نکنید که این تمرین را روی زنجیری قدیمی و خراب انجام دهید و روی زنجیر سال دوچرخه خود این تمرین را انجام ندهید. زنجیر پاره وسط جاده خیلی غم انگیزه!

لوازم تعمیر دوچرخه- چرخ گر

همراه داشتن لوازم تعمیر دوچرخه از الزامات شروع سفر های طولانی است.

همراه داشتن تجهیزات مناسب

اگر در ذهن داشته باشید که ابزار ها و تجهیزات مناسب را با خودتان ببرید، خودش به تنهایی یک مهارت تعمیر دوچرخه در محل است!  بسته به اینکه چقدر مسافت مسیر شما طولانی است، یا اینکه در مسیر چقدر با کمک فاصله دارید، تجهیزات مورد نیاز شما برای تعمیر دوچرخه در محل متفاوت خواهد بود. ولی همیشه تعدادی از لوازم حیاتی باید همراه شما باشد. در شرایط اورژانسی که ممکن است کسی به داد شما نرسد و شما نیاز داشته باشید خودتان هم وسایل داشته باشید و هم خودتان تعمیر دوچرخه را انجام دهید

  • یک تیوب اضافه
  • دو یا سه تایر لور، یا اهرم پنچر گیری
  • تلمبه دستی یا گاز دی اکسید کربن فشرده برای رفع پنچری
  • کیت پنچرگیری برای روز های بدی که دو بار پنچر می شوید!
  • مجموعه آچار و آلن کامپکت
  • بست پلاستیکی یا بند اسکی برای سر هم بندی های موقتی

این موارد وسایل و تجهیزات ابتدایی هستند. اگر می خواهید به سفر بلند مدت با دوچرخه بروید، باید دوچرخه خود را خیلی بیشتر از این بشناسید. و حتما در این مسیر جعبه کمک های اولیه همراه خود داشته باشید.

جمع بندی ۷ مهارت تعمیر دوچرخه در محل

هر دوچرخه سواری باید بتواند تعمیرات محدود مورد نیاز دوچرخه را در هر نقطه ای از مسیر بلد باشد. در صورتی که با این نکات آشنا نیستید، حتما با شرکت در دوره های آموزش این تعمیرات یا با مراجعه به تعمیرگاه های محلی، این مهارت ها را یاد بگیرید. در هر حال چه این نکات را یاد بگیرید، چه تمایلی به یادگیری این نکات نداشته باشید، همیشه چرخ گر در کنار شماست تا در صورت بروز مشکلات، در شرایط سخت به داد شما برسد و بار سنگین این مشکلات را برای شما سبک تر نماید. کافیست یک تماس ساده با ما برقرار نمایید و منتظر تعمیرکاران حرفه ای چرخ گر باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا