مقدمه

اگر در دوران کودکی دوچرخه سواری را یاد نگرفته اید، تنها نیستید! از طرفی دیر هم نیست. آموزش دوچرخه سواری به بزرگسالان تفاوت اندکی با آموزش دوچرخه سواری به کودکان دارد. در این مطلب با چند گام ساده شما را راهنمایی می کنیم که چگونه با دوچرخه حرکت کنید و اعتماد به نفستان را برای دوچرخه سواری بر روی دو چرخ افزایش دهید.

پیش از آنکه شروع کنید این موارد را در ذهن داشته باشید:
  • صبور باشید: تلاش نکنید که این کار را با سختی و زحمت زیاد انجام دهید. اگر احساس خستگی یا بی حوصلگی کردید استراحت کوتاهی کنید و کمی بعد دوباره تلاش کنید. تمرین های کوتاه اما با کیفیت نتیجه بهتری از تلاش بیش از حد به صورت یکباره است.

  • تسلیم نشوید: ممکن است خیلی زود یاد نگیرید که پدال بزنید اما با تمرین کردن مداوم حتما می توانید این کار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این کار هر بار برای شما آسانتر خواهد شد.

آماده دوچرخه سواری شوید

قبل از اینکه شروع کنید مطمئن شوید که تجهیزات مناسب برای دوچرخه سواری دارید.

دوچرخه ای انتخاب کنید که سایز شما باشد:
شما باید بتوانید با دوچرخه ای که دارید با پاهایتان خودتان را روی زمین سر بدهید. و باید در نتیجه شما وقتی روی زین می نشینید باید بتوانید این کار را انجام بدهید. دوچرخه ای که راحت تر باشد قابلیت کنترل بیشتری دارد و می توانید این تمرین را با کیفیت بیشتری انجام دهید. اگر برای خرید دوچرخه و یا تنظیم آن به کمک نیاز دارید می توانید از مشاور خرید دوچرخه چرخ گر در این زمینه کمک بخواهید

کلاهتان را سایز خودتان انتخاب کنید:

کلاه سایز شما کلاهی است که به سر شما بچسبد. اما به آن فشاری نیاورد. این اندازه باید به گونه ای باشد که بدون عقب دادن کلاه ،  به اندازه ۴ سانتی متر بالاتر از ابروی شما باشد. در نتیجه کلاه از پیشانی شما هم حفاظت خواهد کرد.

پدال ها را از قامه جدا کنید و صندلی را مقداری پایین تر بیاورید:

شما باید بتوانید بر روی صندلی بنشینید در حالی که پاهایتان روی زمین قرار دارد. بسیاری هنگام آموزش دوچرخه سواری به بزرگسالان نگران از دست دادن تعادل خود هنگام تمرین دوچرخه سواری هستند. برای همین باید پاها روی زمین کاملا قابلیت کنترل تعادل دوچرخه را داشته باشند. جهت راحت تر سر خوردن با استفاده از پاهایتان، می توانید پدال ها را از قامه جدا کنید. انجام این کار می تواند توسط یک تعمیرکار دوچرخه و یا از یکی از دوستان انجام شود. آچار های مخصوصی برای این کار موجود است که می توانید از دوچرخه فروشی ها تهیه نمایید.

یک صطح صاف و باز برای تمرین کردن پیدا کنید:

فضایی که کفسازی شده باشد و صاف و بزرگ باشد برای آموزش دوچرخه سواری بزرگسال مناسب تر است. فضاهای بازی مثل زمین های روباز تنیس یا زمین بسکتبال یا پارکینگ های روباز برای تمرین کردن مناسب هستند. از تمرین کردن در زمین های نرم مثل چمن یا شنی خودداری کنید. چون در این زمین ها نمیتوانید به میزان لازم سرعت بگیرید و یا به راحتی با پاهایتان خودتان را سر بدهید.

تمرین سوار و پیاده شدن در آموزش دوچرخه سواری بزرگسالان

آموزش دوچرخه سواری بزرگسالان - تمرین سوار و پیاده شدن - چرخ گر

وقتی دوچرخه را تنظیم کردید، اولین تمرینی که باید انجام دهید این است که تمرین کنید سوار دوچرخه شوید و از آن پیاده شوید.در یک سمت دوچرخه بایستید و تا مقداری آن را به سمت خودتان متمایل کنید که بتوانید راحت تر سوار آن شوید. این تمرین را آنقدر انجام دهید که برایتان راحت شود.

ترمز گرفتن را تمرین کنید

تمرین ترمز کردن در آموزش دوچرخه سواری بزرگسالان- چرخ گر

مرحله بعدی آموزش دوچرخه سواری بزرگسالان این است که هنگامی که سوار دوچرخه نیستید، با دسته های ترمز ترمز بگیرید که قلق ترمز گرفتن دوچرخه تا حدی دستتان بیاید. این موضوع با تنظیم فشاری که با دستتان به ترمز وارد می کنید کنترل می شود. پس سعی کنید نه خیلی محکم و نه خیلی شل ترمز کنید.

برای این تمرین با دوچرخه راه بروید و هر ازگاهی ترمز را بگیرید تا سرعت دوچرخه کم شود. حتما ترمز جلو و عقب را با هم فشار دهید. کمی که در این تمرین پیشرفت کردید، سعی کنید که به آرامی با ترمز سرعت را کم کنید تا دوچرخه بایستد. این مهارت باعث می شود موقعی که سوار دوچرخه هستید خیلی سریع ترمز نکنید که باعث ضربه زدن و یا از بین رفتن تعادل شما شود.

بدون پدال سر بخورید

حالا وقت آن است که بدون استفاده از پدال ها با دوچرخه سر بخورید. وقتی که روی زین نشسته اید، قدم های کوتاهی بردارید و با این قدم ها خودتان و دوچرخه را به جلو حرکت دهید. کمی که این تمرین را انجام دادید سعی کنی که حالت دویدن به خود بگیرید. این تمرین را چندین بار انجام دهید تا در حفظ تعادل و حرکت کردن مقداری حرفه ای تر شوید.

وقتی تمرین فوق را انجام دادید و توانستید مدتی را با دوچرخه بدوید، وقت آن است که سرعتتان را افزایش دهید و کم کم با سرعی بالاتری بدوید به گونه ای که دیگر پاهایتان چندان روی زمین تماس برقرار نکنند و فقط برای حفظ تعادل و افزایش دادن سرعت از آنها استفاده کنید. هدف از این تمرین در اصل ایجاد اعتماد به نفس برای برقراری تعادل با دوچرخه است. هرچه بتوانید با سرعت بیشتری خودتان را جلو ببرید، می توانید مدت زمان بیشتری پاهایتان را از زمین جدا کنید.

فرمان دادن هنگام سر خوردن:

اکنون که مهارتتان در سر خوردن بیشتر شده و می توانید با سرعت بالاتری بدون تماس پاهایتان با زمین به تمرین بپردازید، وقت آن رسیده است که به راست و چپ بپیچید. سعی کنید روی مسیری به الت هشت انگلیسی (۸) حرکت کنید. این تمرین باید با چرخش به هر دو سمت همراه باشد که بتوانید هنگام دوچرخه سواری واقعی هم این تعادل را حفظ کنید.

چند نکته:

  • هنگام یادگیری به روبرو و جلو نگاه کنید و ببینید که به کجا حرکت می کنید
  • سعی کنید که بدنتان را صاف و رو به بالا نگه دارید
  • وقت هایی که لازم هست حتما پاهایتان را روی زمین قرار دهید. (این موضوع را دوباره تاکید می کنیم چون دوچرخه ای که از شما بزرگتر باشد می تواند تجربه بدی از آموزش دوچرخه سواری بزرگسال برای شما به وجود بیاورد.


مرحله آموزش دوچرخه سواری بزرگسال با پدال

شما توانایی حفظ تعادل  و سر خوردن با دوچرخه و تغییر مسیر را یاد گرفته اید. حالا وقت آن است که پدال دوچرخه را دوباره نصب کنید. برای این مرحله، بگذارید هنوز زین کمی پایین بماند و آن را بالا نبرید. این موضوع برای این است که بتوانید راحت تر پاهایتان را روز زمین قرار دهید و از بروز حادثه هنگام آموزش دوچرخه سواری بزرگسال جلوگیری شود.

پدال زدن از حالت سکون:

در حالی که مجددا پدال را روی دوچرخه نصب کرده اید، باید تمرین کنید که چگونه از حالت سکون با پدال زدن شروع به حرکت کردن کنید. برای این کار چند استراتژی وجود دارد که به بررسی آنها می پردازیم. (در نظر داشته باشید که اگر دوچرخه شما دنده ای است، آن را در دنده سنگین قرار دهید. که باهر پدال کمی بیشتر به جلو بروید.

 روش های شروع حرکت از حالت سکون
  1. روی زین بنشینید، یک پایتان صاف روی زمین باشد و پای دیگرتان روی رکاب و در وضعیت بین ساعت یک و دو باشد. (اگر پای شما نزدیک به موقعیت ساعت ۴ یا ۶ باشد امکان گرفتن شتاب مناسب برای حفظ تعادل را نخواهید داشت) با شدت به پدال فشار بیاورید و آن را به سمت پایین هل بدهید. با این فشار شما دوچرخه به سمت جلو حرکت می کند.
  2. روش دیگر این است که یک پا روی پدال و در موقعیت ساعت ۶ باشد، پای دیگر روی زمین باشد و شما همانند اسکوتر سواری خودتان را به جلو هل بدهید و با گرفتن سرعت مناسب با پای دیگرتان، پدالی که بالا هست را پیدا کنید و سعی کنید تعادلتان را حفظ کنید.
  3. روش سوم این است که با دو پا به صورتی که اسکوتر را هدایت می کنید به جلو بروید. این حالت همانند تمرین کردن بدون رکاب است. منتهی در این حالت وقتی به سرعت مناسبی رسیدید، می توانید پایتان را روی رکاب ها بپذارید و ادامه مسیر را با همین روش پدال زدن طی کنید.
چند نکته:
  • تا جای ممکن سعی کنید که پایین و پاهایتان را نگاه نکنید. این موضوع سبب برهم خوردن تعادل شما می شود.
  • اگر روبرو را نگاه می کنید و با پاهایتان پدال را موقع حرکت پیدا نمیکنید، نگران نباشید! شما می توانید با پاهایتان روی زمین تعادل را حفظ کنید. به تمرین کردن ادامه بدهید;)
فرمان دادن و چرخیدن:

وقتی به این مهارت رسیدید که با دوچرخه و بدون گذاشتن پایتان روی زمین به دوچرخه سواری ادامه بدهید، وقت آن رسیده است که کمی تمرین دورزدن و چرخیدن داشته باشید. سعی کنید روی مسیر های به شکل هشت انگلیسی (۸) حرکت کنید و تا جایی که می توانید این دور ها را کوچکتر و شدید تر کنید. هر کسی با دورزدن در یک جهت راحت تر است. برای همین تلاش کنید در دو جهت تمرین کنید.

نکته

وقتی در حال آموزش دوچرخه سواری بزرگسال هستید تلاش نکنید که موقع دور زدن هم پدال بزنید. این موضوع باعث می شود که سرعت شما برای حفظ تعادل بالاتر از مقداری که بتوانید کنترل کنید شود و تعادلتان به هم بخورد.

در انتها این موضوع را در نظر داشته باشید که یادگیری دوچرخه سواری کمی زمان بر است و احتمالا شما در یک روز و یک جلسه نمیتوانید دوچرخه سواری را یاد بگیرید اما با تمرین کردن به آن لحظه که “آها! یاد گرفتم!” می رسید و آن لحظه یکی از لذتبخش ترین لحظه های زندگی هر فردی است. پس از دوچرخه سواری لذت ببرید  و هر زمان که به مهارت کافی در دوچرخه سواری رسیدید در تور های دوچرخه سواری هم شرکت کنید که دوستان دوچرخه سوار بیشتری پیدا کنید یا اگر دوچرخه ندارید دوچرخه ای کرایه کنید و با آن تمرین دوچرخه سواری کنید. 

ما پیشنهاد می کنیم که در هنگام یادگیری دوچرخه سواری یک مربی نیز بر تمرینات شما نظارت داشته باشد. شما میتوانید از کلاس های آموزش دوچرخه سواری چرخ گر که به صورت خصوصی و گروهی برای بزرگسالان برگزار می شود هم استفاده نمایید.

برای یاد گرفتن دوچرخه سواری آماده ای؟

مربیان و متخصصین ما در چرخ گر آماده برگزاری دوره های آموزشی و برنامه های تفریحی و تعمیر و بازسازی دوچرخه شما هستند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا