هزینه تعمیر دوچرخه ، تعرفه تعمیر دوچرخه چرخ گر

میان وسایل حمل و نقل، دوچرخه جزو کم هزینه ترین وسیله ها به حساب می آید. اما همانطور که میدانید هر وسیله ای برای اینکه بتواند به خوبی کار کند و عملکرد مناسبی داشته باشد نیازمند نگهداری و رسیدگی است. در نتیجه چنانچه شما قصد خرید دوچرخه دارید و یا دوچرخه ای دارید که مدتی از آن استفاده نکرده اید و اکنون می خواهید دوباره آن را راه اندازی کنید، آشنایی با هزینه تعمیر دوچرخه و نگهداری آن می تواند به شما در برآورد هزینه های دوچرخه سواری کمک کند. با ما همراه باشید تا در این مطلب با هم از هزینه های تعمیر یک دوچرخه بگوییم.

تاثیر برند بر هزینه تعمیر دوچرخه

بیایید با یک مثال ملموس شروع کنیمٍ! شما یک تلفن همراه گران قیمت میخرید و از همان ابتدا برای خرید وسایل جانبی درگیر تفاوت هزینه ها می شوید. لوازم جانبی تلفن همراه گران قیمت تر به نسبت از یک تلفن ارزان، گران تر است. این موضوع تا حد زیادی به قیمت لوازم مورد نیاز دوچرخه نیز قابل گسترش است.

به عنوان مثال قطعات مورد استفاده در دوچرخه های اسکات و مریدا و جاینت گران تر از دوچرخه های دیگر موجود در بازار هستند. با توجه به این موضوع و حساسیت قطعات مورد استفاده در این دوچرخه ها، هزینه تعمیر دوچرخه نیز برای این نوع از دوچرخه ها گران تر است و استاد کار اجرت بالاتری دریافت می کند. متاسفانه اخیرا برخی از تعمیرکاران و استادکاران تعمیر دوچرخه، به دلیل سود پایین ناشی از تامین قطعات برای برخی از دوچرخه های ارزان قیمت، حتی تعمیرات این نوع از دوچرخه ها را نیز انجام نمی دهند و برای تعمیر به محل مراجعه نمی کنند.

سال تولید و مدل دوچرخه

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اگر دوچرخه نو تر باشد هزینه های تعمیراتش کمتر است یا بیشتر؟ و همین سوال را میتوان برای دوچرخه های قدیمی تر هم بیان کرد. اما این پارامتر چندان در تعمیر دوچرخه در ایران تاثیر گذار نیست. احتمالا بپرسید چرا؟

از آنجا که دوچرخه در ایران یک کالای وارداتی است، تولیدات قطعات آن چندان بومی نشده است و بجز موارد محدودی هنوز ما برای تامین قطعات دوچرخه وابسته به واردات هستیم. دوچرخه های نو و تولید شده در سالهای اخیر از نظر در دسترس بودن قطعات یدکی کمی بهتر هستند و شما می توانید قطعات خاص استفاده شده در دوچرخه خودتان را در بازار پیدا کنید.

اما دوچرخه های قدیمی ممکن است واردات قطعاتشان قطع شود. این دوچرخه ها در زمان محدودی وارد شده اند و یا وارد کننده دوچرخه دیگر آن مدل از دوچرخه را وارد نمی کند. بنابراین شما برای یافتن قطعات مورد نیاز دوچرخه باید بیشتر دنبال آنها بگردید یا در این بازار کم رقیب هزینه بیشتری را به دلیل کمیاب بودن قطعه بپردازید. چنانچه با برند های دوچرخه آشنا نیستید و تمایل دارید خرید مطمئنی انجام دهید می توانید از خدمات چرخ گر برای مشاوره خرید استفاده نمایید.

ما توصیه می کنیم دوچرخه هایی را خریداری کنید که تولید کنندگان آنها سالهاست که در ایران فعالیت دارند و قطعات مورد استفاده در مدل های مختلف آنها با همدیگر هماهنگ است و یک قطعه به چند مدل مختلف از همان برند می خورد.

دوچرخه آینده

دوچرخه هایی که خیلی به روز هستند شاید قطعات تعمیرشان کم یاب باشد

سیستم دنده و ترمز دوچرخه

سیستم دنده و ترمز دوچرخه در هزینه تعمیر دوچرخه تاثیر بسزایی دارند. این موضوع چندان به مدل و سال تولید دوچرخه وابستگی ندارد. در بازار هنوز هم دوچرخه های جدیدی موجود هست که دنده ای نیستند. این دوچرخه ها هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارند. اما استفاده از آنها مشکل تر است. هرچه سیستم دنده یک دوچرخه پیچیده تر باشد، تعمیرات آن نیز هزینه بر تر است. این موضوع برای ترمز نیز صحت دارد. ترمز های دیسکی به نسبت ترمز هایی که به صورت سیمی و با لنت کار می کنند تفاوت هزینه دارند. هزینه تعمیر دوچرخه ای که دارای ترمز روغنی است به نوع لنت، روغن مورد نیاز و ظرافت آن بستگی دارد. هواگیری و پر کردن روغن ترمز این دوچرخه ها به اندازه سرویس کامل یک دوچرخه معمولی دنده ای هزینه دارد. اما امنیت این سیستم ترمز قطعا بالاتر از ترمز های کلاسیک است.

لاستیک و طوقه

طوقه که میتوان گفت همان رینگ در ماشین ها است. وظیفه انتقال نیروی چرخشی را بر عهده دارد. در صورتی که طوقه دوچرخه شما دچار مشکل شده باشد و یا دچار لنگی طوقه شده باشید و چرخ به صورت متوازن و در یک خط نچرخد، شما باید لنگی طوقه خودتان را بگیرید. اگرچه این کار ظرافت بالایی نیاز دارد اما هزینه خیلی زیادی ندارد. شما با حدود چهل تا پنجاه هزار تومان می توانید طوقه خود را تنظیم کنید.

لاستیک و تیوب هم همانند سایر خودرو ها بعضی مواقع ممکن است پنچر شود و یا پاره شود. در این صورت هم شما باید این بخش از دوچرخه خودتان را تعمیر کنید. حتما هنگام تعویض تیوب دوچرخه به نوع والف آن توجه کنید. والف فرانسوی و آمریکایی از نظر نوع باد شدن با هم تفاوت هایی دارند. این امر ممکن است هزینه اندکی را به شما تحمیل نماید. هزینه باد دوچرخه مبلغی در حدود پنج تا ده هزار تومن می شود. برای پنچر گیری باید بررسی شود که آیا نیاز به تعویض تیوب هست یا نه.. در صورتی که تیوب نیاز نباشد با حدود ۴۰-۶۰ تومن می توانید پنچری دوچرخه را بدون خرید تیوب برطرف کنید.

هزینه تعمیر و سرویس کمک فنر دوچرخه

عموما کمک فنر دوچرخه به دلیل متحرک بودن و ظاهرش کمی پیچیده به نظر می رسند. نظافت و تعمیر آن نیز کار پیچیده ای به نظر می رسد. برای انجام این کار بهتر است با تعمیر کار دوچرخه هماهنگ باشید و این کار را به او بسپارید. هزینه باز و بسته کردن کمک فنر دوچرخه خیلی بستگی به مدل دوچرخه و سیستم کاری آن دارد. بر این اساس هزینه تعمیر و سرویس کمک فنر دوچرخه می تواند بین ۶۰-۱۵۰ هزار تومان باشد.

تعمیرات فرمان و بدنه دوچرخه

برخی ار مواردی که در تعمیرات دوچرخه اتفاق می افتند شامل تنظیم فرمان، تغییر شکل در بدنه به دلیل تصادف و یا نیاز به باز و بسته کردن دوچرخه می باشد. هزینه این نوع از خدمات توافقی است و بسته به آسیبی که به دوچرخه رسیده است تغییر می کند. اما همیشه در نظر داشته باشید که آسیب هایی که به بدنه دوچرخه وارد می شود حتی اگر اصلاح شوند نیز ممکن است به دلیل تغییر در اندازه های دوچرخه به فیزیولوژی بدن شما آسیب برسانند. در این حالت با استفاده طولانی مدت از دوچرخه مشکلاتی مانند کمر درد و گردن درد به سراغ شما می آید.

آسیب به بدنه دوچرخه- چرخ گر

در صورتی که به بدنه دوچرخه شما آسیبی وارد شده باشد. شاید تعمیر آن خیلی نتیجه مناسبی ندهد.

مابقی هزینه تعمیردوچرخه

سایر موارد تعمیراتی دوچرخه را می توان در سرویس دوچرخه گنجاند. عموما هنگامی که به تعمیرکار دوچرخه مراجعه می کنید و از متخصص درخواست سرویس دوچرخه می کنید، وی موظف است برخی از موارد بالا و سایر مواردی که برای روان کار کردن چرخ ها و سیستم دنده لازم است را بر روی دوچرخه شما با مبلغی توافقی انجام دهد. از این رو آشنا بودن شما با بخش های مختلف دوچرخه می تواند به شما در دریافت خدمات کافی کمک کند.با این اطلاعات میتوانید با هزینه ای که پرداخت کرده اید خدمات بیشتری را دریافت نمایید.عموما سرویس دوچرخه شامل روغنکاری زنجیر، خودرو، توپی بدنه، پدال، تنظیم ترمز و تنظیم ارتفاع زین می شود.

لوازم جانبی دوچرخه و لزوم استفاده از آنها

هر وسیله ای نیاز به لوازم جانبی دارد که عموما تولید کننده های دوچرخه این لوازم را به صورت جداگانه و بر اساس نیاز و سلیقه مشتری در اختیار اون قرار می دهند. لوازمی مانند چراغ شب، پوشش بدنه، بوق یا زنگ، زین، باربند و غیره لوازمی هستند که عموما دوچرخه سواران برای دوچرخه خود تهیه می کنند و گاهی این لوازم برای نصب نیاز به متخصص دارند. اجرت نصب این لوازم به صورت توافقی است و مبلغی بین سی تا پنجاه هزار تومن برای نصبشان دریافت می شود. اما برخی از لوازم مانند لباس دوچرخه سواری و کلاه و دستکش مواردی هستند که هنگام خرید دوچرخه باید آنها را تهیه نمایید و بهتر است آنها را هنگام خرید دوچرخه در نظر داشته باشید.

جمع بندی هزینه تعمیر دوچرخه

هر دوچرخه و دوچرخه سوار هزینه های مختص به خود را دارند. برخی خود تعمیر دوچرخه را به صورت تجربی و با با حضور در کلاس ها فرا می گیرند و هزینه تعمیر دوچرخه خود را کاهش می دهند. عده ای تعمیرات دوچرخه را به متخصص می سپارند. برخی علاقه به تجهیزات و لوازم جانبی دوچرخه دارند و برخی کارایی و سلامت دوچرخه را بر تزیینات و زیبایی دوچرخه ترجیح می دهند. بر این اساس ما در مقاله ای که خواندید تلاش کردیم تا حدودی به هزینه های تعمیرات دوچرخه و عوامل موثر بر آن ها اشاره نماییم. لازم به ذکر است رقم هایی که در متن به آنها اشاره کردیم قطعی نبوده و نهایتا توافق میان شما و تعمیرکار است که رقم نهایی تعمیرات را مشخص می نماید.

در کمتر از ۴۸ ساعت دوچرخه ات رو تعمیر میکنیم

تعمیرکاران خبره چرخ گر آماده ارائه خدمات تعمیر دوچرخه در محل برای شما هستند

2 در مورد “هزینه تعمیر دوچرخه چقدر است؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا