دزدی دوچرخه
دزدی دوچرخه در اکثر شهر های دنیا شایع است و این موضوع نه تنها به شهر ها، بلکه در حومه شهر و حتی در روستا ها نیز دیده می شود. از این رو هیچ وقت نباید با وجود قفل دوچرخه هم خودتان را از این موضوع آسوده بدانید! به همین دلیل اگر تا ۲۰ درصد از ارزش دوچرخه خودتان را هم صرف ایمنی اش کنید ضرر نکرده اید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که هیچ سیستم ایمنی و قفل دوچرخه ای برای جلوگیری از سرقت دوچرخه کافی نیست.
آمار مشخصی از تهران ا ایران در این رابطه منتشر نشده است.

اما آمار نشان می دهد سرقت های دوچرخه در انگلستان به تفکیک در محل های زیر اتفاق افتاده اند:
  •  54% از موارد سرقت دوچرخه در منزل یا محوطه نیمه خصوصی 
  • ۲۲% در خیابان ها
  • ۱۵% از سرقت ها در مکان های عمومی مانند فروشگاه ها
  • ۹% در محل کار
هدف اصلی قفل دوچرخه کند کردن سرعت سارق دوچرخه است. با کم کردن سرعت او می توانید امیدوار باشید که با بالا رفتن ریسک دیده شدنش، از باز کردن دوچرخه شما ناامید شود! با ما در این مطلب اختصاصی از چرخ گر همراه باشید تا با دزدی دوچرخه و انواع قفل دوچرخه آشنا شویم.

از کدام قسمت دوچرخه دزدی می شود؟

قطعاتی که ممکن است قربانی دزدی دوچرخه شوند
قطعاتی که ممکن است قربانی دزدی دوچرخه شوند

اگرچه در ذهن اکثر افرادی که برای اولین بار دوچرخه ای خریداری می کنند و تحت آموزش دوچرخه سواری هستند دزدیده شدن کل دوچرخه به عنوان دزدی در نظر گرفته می شود، اما هنگامی که اولین بار با دزدی مواجه می شوید متوجه می شوید که هر قسمتی از دوچرخه قابلیت دزدیده شدن دارد!

به عنوان مثال زین دوچرخه یکی از بخش هایی است که به راحتی و بدون دردسر سرقت می شود. یا باز کردن چرخ جلو در صورتی که با قفل بسته نشده باشد کار خیلی سختی نیست! حتی برداشتن قمقمه از روی دوچرخه هم ممکن است داغی جانسوز بر دل شما بنشاند! و شاید لازم نباشد که پس از این وارد به چراغ و زنگ و بوق و شبرنگ های دوچرخه اشاره کنم یاآسیب هایی که شاید نیاز به تعمیر اورژانسی برای دوچرخه شما به وجود آورند. خلاصه اینکه اگر کل دوچرخه شما به سرقت نرود، تک تک اجزای آن قابلیت دزدیده شدن را دارند!

زمان دزدی دوچرخه

در حالی که یک معبر در روز می تواند نهایتا دو دقیقه به دزد فرصت دهد تا دزدی دوچرخه را انجام دهد، همین مکان در شب می تواند چندین برابر به او فرصت دهد تا دوچرخه ما را به سرقت ببرد. پس رها کردن دوچرخه در شب اصلا توصیه نمی شود. اما در روز هم باید مراقب باشید، برخی از محل ها شب ها از روز پرتردد تر هستند. به عنوان مثال مراکز تفریحی در روز بیشتر مستعد حضور سارق دوچرخه هستند تا شب ها.

مکان دزدی دوچرخه

موضوع دیگر این است که گاهی ما با خوش بینی خیال می کنیم که دوچرخه در برخی از مکان ها ممکن است سرقت نشود. اگر به شما بگوییم که دوچرخه ای از بالکن طبقه چهارم خانه ای سرقت شده، یا در یکی از انباری های زیرزمین در تهران دوچرخه ای به سرقت رفته است، شاید این طرز فکر را کمی به چالش بکشید! این موضوع را در نظر داشته باشید که شاید دزد دوچرخه شما همه دوچرخه را به سرقت نبرد، شاید چرخ، زین یا حتی پدال شما برای دزدی دوچرخه کافی باشد. اهمیت محل قفل کردن دوچرخه نیز آشکار است. اگر جایی که دوچرخه خودتان را قفل می کنید در معرض دید نباشد، دزد دوچرخه می تواند با خیالی آسوده روی باز کردن قفل دوچرخه شما زمان بگذارد. یا اینکه حداقل با خیال راحت قطعات دیگری از روی دوچرخه باز کند.

جلوگیری از دزدی دوچرخه داخل ساختمان

گاهی اوقات فکر می کنیم که داخل ساختمان به دلیل رفت و آمد کمتر یا رفت و آمد تصادفی مکان بسیار امنی برای دوچرخه است. اما امروزه در شهر تهران تعداد سرقت دوچرخه از داخل منزل کمی بیشتر از تعداد سرقت های دوچرخه بیرون از ساختمان و در فضای باز است. اما دوچرخه را در کجای ساختمان و به چه چیزی قفل کنیم؟

  • سعی کنید دوچرخه را در محلی دور از دید قفل کنید. این موضوع سبب می شود که دوچرخه شما از دید سارق دور بماند.
  • اگر از دوچرخه زیاد استفاده نمی کنید با هر کسی در مورد موقعیت آن و یا داشتن چنین دوچرخه ای صحبت نکنید. برخی مواقع شاید توضیح دادن اینکه چنین دوچرخه ای دارید خودش انگیزه ای برای سرقت به افراد دیگر بدهد.
  • سعی کنید هر جایی که دوچرخه را قفل می کنید روی آن را با پارچه بپوشانید که ارزش آن مشخص نشود. یا در صوتی که حس کردید پارچه روی دوچرخه جابجا شده، متوجه شوید که کسی به نزدیکی آن رفته و به بررسی شرایط آن پرداخته است.
  • دوچرخه را به جایی محکم و متصل به سازه ساختمان قفل کنید. قفل کردن به لوله فاضلاب و چیزهایی که به راحتی جدا می شوند ایده خیلی خوبی نیست.
  • اگر می توانید دوچرخه را در داخل خانه خودتان قفل کنید. قراردادن دوچرخه در مشاعات ساختمان احتمال سرقت را افزایش می دهد.
  • هر چند روز یک بار به محل دوچرخه سر بزنید و از حضور آن اطمینان پیدا کنید.
دستگیره برای نصب در خانه یا جایی که جای مطمئنی برای قفل کردن دوچرخه وجود ندارد
دستگیره برای نصب در خانه یا جایی که جای مطمئنی برای قفل کردن دوچرخه وجود ندارد

جلوگیری از دزدی دوچرخه بیرون از ساختمان

اگر بیرون از یک ساختمان هستید یا در تور دوچرخه سواری هستید حتما دوچرخه را در محلی پارک کنید که :

  • نور مناسب داشته باشد
  • اگر بیرون از ساختمان در حال سرویس دوچرخه هستید مراقب قطعات روی زمین باشید
  • دوربین مدار بسته به آن دید مناسب داشته باشد
  • در محل رفت و آمد باشد
  • محلی باشد که صاحبان مغازه یا افراد قابل اعتماد مانند پلیس به آن دید داشته باشند.
  • دوچرخه خود را کنار سایر دوچرخه ها پارک کنید

انواع قفل دوچرخه

در حال حاضر تنها دو مدل قفل دوچرخه مناسب برای خریداری وجود دارد که واقعا بتواند جلوی سرقت کلی دوچرخه شما را بگیرد. یکی قفل های U هستند، و دیگری قفل های مدل نیویورکی که ما آنها را با قفل و زنجیر می شناسیم. البته هردو این قفل ها کاملا مناسب نیستند و با داشتن ابزار و توان کافی، به راحتی باز می شوند

قفل U

قفل U برای جلوگیری از دزدی دوچرخه
قفل U برای جلوگیری از دزدی دوچرخه

قفل های U با قیمت های مختلفی عرضه می شوند که عموما متناسب با میزان محکم بودن آهن استفاده شده در آنها است. در خرید قفل خساست به خرج ندهید، قفل های ارزان خیلی راحت باز می شوند.

هرچقدر اندازه U قفل شما کوچکتر باشد، باز کردنش برای دزد سخت تر است. همچنین قفل های کوچکتر حمل و نقلشان هم سبکو راحت تر است.این باعث می شود استفاده از آنهاراحت تر شود. یکی داخل کوله پشتی خود میگذارید و بزن بریم!

یک قفل U معمولی چندان ایمنی ای برای چرخ های شما فراهم نمی کند. پس اگر یک قفل U بزرگ خریدید، چرخ جلو را باز کنید، کنار چرخ عقب بگذارید و همه را با هم قفل کنید. این باعث می شود که حداقل دزد برای برداشتن دوچرخه شما زمان زیادی صرف کند. اما این را هم در نظر داشته باشید که یک قفل U بلند راحت شکسته می شود و حمل و نقلش راحت نیست. و همینطور کثیف می شود و تمیز کردنش هم راحت نیست. حالا فرض کنیم این مسائل برای شما قابل حل باشد و یا مهم نباشد. اما اگر اهل جابجایی با دوچرخه باشید، بین ۱۰ تا ۲۰ جا برای کار های مختلف توقف خواهید داشت. آیا فرصت دارید که ۱۰ بار چرخ جلو را باز کنید، آن را با U به چرخ عقب و محل مورد نظرتان قفل کنید؟ من که فکر نمیکنم!

قفل دوچرخه نیویورکی(قفل و زنجیر روکش دار)

قفل و زنجیر کاور دار دوچرخه

راه حل خوب برای ایمنی دوچرخه آن است که از چرخ های شما هم محافظت کند. یکی از این راه حل ها استفاده از زنجیر های نیویورکی یا به قول خودمان قفل و زنجیر است. این سیستم شامل یک زنجیر ضخیم است، که عموما با پلاستیک یا پارچه برای جلوگیری از آسیب زدن به بدنه دوچرخه پوشیده شده است. زنجیر باید بتواند از بین دو چرخ شما عبور کند، از فریم دوچرخه هم رد شود و به محل مورد نظر شما هم متصل شود. اگرچه این طول از زنجیر ضخیم حتما سنگین هم هست.

کابل ها و قفل دوچرخه نواری

قفل کابلی دوچرخه
قفل کابلی دوچرخه

این قفل ها که عموما از سیم های فلزی و یا نوار های فلزی تهیه شده اند، واقعا در حد استفاده از یک کافه یا چند دقیقه سرویس بهداشتی رفتن مناسب هستند . علت استفاده زیاد از این نوع از قفل ها هم سهولت استفاده و سبکی آن ها است. اما از سوی دیگر این قفل ها به راحتی و با ابزار های ساده باز می شوند و کمتر از چند ثانیه برای دزد زمان نیاز دارد تا بتواند آنها را باز کند. حواستان باشد که از این قفل ها زمانی استفاده کنید که شرایطتان به صورتی است که از دوچرخه دور هستید اما دید مستقیم به آن دارید. یا به تعداد زیاد و به دفعات در یک مسیر باید از دوچرخه جدا شوید.

قفل مهره

قفل مهره دوچرخه زفال فرانسه
قفل مهره دوچرخه زفال فرانسه

راه حلی که می تواند محدودیت های دو قفل قبلی را بطرف کند استفاده از قفل مهره است. موضوع اصلی در دو روش قبل این بود که قسمت هایی از دوچرخه که قابلیت باز شدن دارند را با زنجیر یا قفل ببندیم. اما اگر کاری کنیم که امکان باز شدن این قسمت ها از دوچرخه به راحتی و با سرعت وجود نداشته باشد چطور؟

در این روش ضامن های آزاد کننده سریع چرخ را با ضامن های دیگری تعویض می کنیم که قابلیت قفل شدن دارند. باز خود اینها هم دسته بندی دارند. که در ادامه به آنها هم می پردازیم. اما تولید کننده های متفاوتی از این نوع مهره ها تولید می کنند و خوبی آنها این است که

  • سبک هستند
  • نیاز به باز و بستن برای هر بار قفل کردن دوچرخه ندارند
  • امنیت بالایی دارند
  • برای باز شدن نیاز به زمان بالایی دارند
  • در طرح های مختلفی هستند که راحت توسط دزد دوچرخه قابل تشخیص نیست
  • قابلیت قفل کردن زین هم در این روش وجود دارد
به هر حال خود من از ان نوع قفل ها استفاده کرده ام و با ترکیب با یک قفل U کوچک توانسته ام مدت های زیادی از دوچرخه ام، حتی در محل های عمومی و خصوصی، شب و روز در برابر دزدی محافظت کنم.
قفل مهره برند پین هد که ضامن آزاد کن چرخ ندارد
قفل مهره برند پین هد که ضامن آزاد کن چرخ ندارد

دوچرخه را چگونه قفل کنیم؟

گاهی اوقات ما محل مناسبی برای قفل کردن دوچرخه خودمان انتخاب کرده ایم، اما آن چیزی که دوچرخه را به آن قفل کرده ایم ایراد دارد. هنگام قفل کردن دوچرخه به این موارد دقت کنید:

  • دوچرخه را به چیزی قفل کنید که امکان جابجا شدنش وجود نداشته باشد
  • مطمئن شوید چیزی که به آن قفل می کنید خودش انعطاف پذیر نباشد
  • از دو قفل که هر یک به تنهایی دوچرخه را نگه می دارد و با هم تداخل دارند استفاده کنید
  •  قفل را هم به بدنه و هم به چرخ جلو ببندید.(چرخ جلو راحت تر باز می شود)
  • سعی کنید از دو مدل قفل استفاده کنید. شاید دزد بلد نباشد یکی از مدل ها را باز کند!
  • قفل را تاجای ممکن از زمین دور کنید تا دزد نتواند از توان زمین برای اهرم استفاده کند
  • برای جلوگیری از اهرم کردن، قفل را تا جای ممکن به دوچرخه و تکیه گاه بدون خلاصی قفل کنید.
  • فقط چرخ جلو را به جایی قفل نکنید!!!
  • دوچرخه را به دوچرخه ای دیگر قفل نکنید!!!
  • فقط بدنه را به جایی قفل نکنید. این باعث خلاصی و افزایش امکان اهرم کردن می شود.
  • قبل ترک دوچرخه مطمئن شوید قفل کامل بسته شده است.

بیایید با هم ویدیویی رو ببینیم که داخلش توضیح دادیم چطور دوچرخه رو در مکانی عمومی قفل کنید. این ویدیو توسط گروه چرخ گر ترجمه و برای شما عزیزان زیر نویس شده.

چند توصیه برای جلوگیری از دزدی دوچرخه

همانطور که گفتیم هیچ راهی کاملا برای جلوگیری از دزدیده شدن دوچرخه شما کامل نیست. از این رو چند توصیه نهایی هم به شما می کنیم که شاید کاملا مربوط به دزدی نباشد، اما احتمالا به دردتان می خورد:
  • دوچرخه را حتی وقتی قفل کردید به فرد قابل اعتمادی مانند پلیس یا یک کاسب در محل بسپارید.
  • از دوچرخه در زمان ترک کردنش عکس داشته باشید
  • برگه خرید دوچرخه را دور نیندازید
  • از قسمت هایی که کد شناسایی دوچرخه بر آن درج شده است عکس داشته باشید
  • موقع ترک دوچرخه وسایل قابل حمل را با خودتان بردارید
  • وسایلی که به دوچرخه متصل هستند را تا جایی که می توانید محکم ببندید
  • دوچرخه را بیمه حوادث و سرقت کنید
در نهایت امیدواریم که دوچرخه شما هرگز دچار دزدی نشود! اما اگر شد هم چندان غمگین نشوید. ۷۵ درصد از افرادی که دوچرخه آنها سرقت م شود تحت تاثیر فشار روانی ناشی از این اتفاق قرار می گیرند. سعی کنید اگر دوچرخه شما به سرقت رفت آن را نیز بخشی از زندگی خودتان بدانید و مطمئن باشید که شرایط زندکی شما وابسته به بودن یا نبودن دوچرخه یا اجزایی از آن نیست. این عملکرد دوچرخه است که برای شما مهم است و با تغییر دوچرخه یا تعویض برخی از قطعات نیز میتوانید به خوبی از دوچرخه استفاده کنید. در صورتی که دوچرخه شما در این فرایند دچار آسیب شد، می توانید با متخصصین بخش تعمیرات چرخ گر تماس بگیرید و از راهنمایی ما برخوردار شوید

در کمتر از ۴۸ ساعت
دوچرخه شما را تعمیر می کنیم

تعمیر تخصصی انواع دوچرخه های کورسی و دوچرخه های جاده به صورت تضمینی انجام می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا